Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 932 ggr
ElinSa
0

Apporten

Har en nobs som jag tränar lydnad med. Hon kan alla moment i lk1 förutom apporten och jag vet absolut inte hur jag ska lära henne den. Hon är inte föremåls intresserad och vill absolut inte ha en apportbock i munnen.

Hjälp!

preya
0

klicka in det?

Yessica
0

Låter som om vi nästan har samma problem ;D Men min hund ÄR föremålsintresserad, men apporten är blä. Jag har försökt få upp intresset för den genom att leka in momenten, kasta iväg och kampa när hon kommer tillbaka. Och berömma fasthållandet! :) Skulle jag göra det varja dag skulle jag säkert kunna komma längre. Men jag vet inte varför vi inte gör det varje dag :O Borde göra det så kanske man ser resultat :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

Hur gör hon om du kastar en pinne eller en boll?

Annas testa som Yessica sa.

**MVH Cerrolyn

ElinSa
0

Tack för tipset #2. Det är bara det att hon tycker nästan inget är kul, kan gilla kampa i typ 5 sek sen slutar hon. Likadant om jag kastar något, hon kan gå dit och nosa men sen inget mer.

Nobsen är ju inte direkt den ultimata hunden för lydnad/bruks då den är en jakthund som ska leta upp bytet själv och sedan skälla på det så den är inte så förig av sig.

Yessica
0

#4 okej. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig något mera då jag själv är i början. =/ Hoppas någon annan kan ge bra tips.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

preya
0

nobsen?

Men har du provat ren klicker träning då? Ingen kamp ingen lek och inga krav?

ElinSa
0

ja, nobs = norrbottenspets

Har inte provat klicker tidigare men ska ge det ett försök nu.

preya
0

ja testa det kan vara värt det men se till att träna korta stunder och att hunden gillar sin belöning

India
0

Aha nobs = norrbottenspetsFundersam. Apportering är ganska svårt tycker jag. Har börjat lite med India 4 mån. Det svåra är fasthållandet, spott spott…..

ElinSa
0

#8 tack för tipset, ska tänka på att inte träna för länge.

Elna
0

Tycker du ska prova med klicker att du först klickar när hunden bara nosar på apportbocken och sen försvåra med att klicka när hunden tänkter öppna munnen mot den och sen när hunden öppnar munnen mot den den och försvåra på de sättet. Min kompis lärde in sin hund apportering på de sättet och han hade inget föremålsintresse alls. ;)