Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettresultat
Läst 1858 ggr
Yessica
0

Lydnadstävling 2 juli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa, lite sent men men, för er som vill veta :) Det gick inte speciellt bra. Sting var väldigt väldigt väldigt taggad… :P Trodde hon skulle vara lite nere på jorden eftersom vi tävlat agility mån och tis kväll ;D

Här kommer våra finfina poäng:
Platsliggning: 0 (0)
Tandvisning: 8,5 (8,5)
Linförighet: 0 (0)
Läggande: 5 (10)
Inkallande: 8 (24)
Ställande: 0 (0)
Apportering: 0 (0)
Hopp över hinder: 8 (16)
Helhetsintryck: 6 (6)
Summa: 64,5p.

Jaa, som ni ser, inte speciellt bra betyg/poäng… uscha =/

Här kommer det "sammanfattning" om vad som hände på momenten också:
På platsliggningen ställde hon sig upp och började nos i marken… hon gick runt lite och nosade och nosade.. Sen fick jag gå och hämta henne. Tandvisningen var inga problem, men domaren ville att dom skulle sitta snällt bredvid hela tiden. Men Sting skulle ju fram och hälsa, men satt snällt kvar fast domaren satte sig på huk för att kolla! Det var duktigt tycker jag! Linförigheten var inte lika illa som förra gången på Bro-Håbo (att hon lekte med kopplet heeela tiden) utan idag så tänkte hon bita några ggr, men ruskade inte lika mkt. Men hon gick inte så fint bredvid mig. Men fick till en klockren vänsteromhalt! :D På läggandet så gick hon iväg och gick "fot" med ungefär 5m mellarum från mig, jag sa ligg och hon la sig där iaf. På inkallningen la hon sig när jag lämnade henne, men gjorde klockrent sen :D På ställandet la hon sig… Och apporten tog hon visseligen, men släppte, och tog upp den igen och gick runt med den! hahahah! Hopp över hinder är det jag är riktigt nöjd med! :D Där tyckte domaren att det var slarvigt avslut, men fint hopp :) Sen så helheten skrev hon "charmig men på fel humör idag" ;D hihi! Min sötnos är lite knäpp ibland.. 

Vi kommer igen den 26 juli och 3 augusti! Stenhård träning tills dess!!! Förhoppningsvis ;D haha

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

Oj Förvånad 0 på LF (linförighet), vet inte om jag fattade riktigt i din text vad som hände, men lekte hon hela tiden eller????

DET bör vara en sak du bör sätta hårt mot hårt på nu (alltså träna mycket). JAg slarvade mycket med det i början och det får jag äta upp nu.

Är hon värmekänslig? Om hon är det, se till att ta ett litet pass (5-10 min) mitt på dagen så hon lär sig att man ska lyda oavsett väder. Detta tipset gäller även om hon inte är värme känslig.

Men du fick 2 8 och det är ju bra. Jag vet att vissa domare vill att hunden ska sitta stilla under tandvisningen, men ta det inte så hårt, men kan vara bra att lära henne i alla fall.

LYCKA TILL i fortsättningen.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Jao.. på förra tävlingen fick vi också 0 på LF, och den innan en  5a iaf.
Vi tar från den första där vi fick 5: Där var hon väldigt okoncentrerad och det såg mest ut som om vi var ute och gick på promenad ;D haha. Så där var det ändå snällt med en 5a.

På den förra tävlingen hade hon dragkamp heeela LF-programet… Asjobbigt.. Men jaa, och det är ju inte konstigt att vi fick 0 då ;).

Men den här gången var hon mkt duktigare. När jag tittade på filmen nu så är hon okoncentrerad (som det står också) och leker inte jätteöverdrivet med kopplet, mest i slutet. Men emellanåt såg det ju riktigt bra ut :O Det är bra att ha det filmat. För jag tyckte inte det kändes jättebra, men en bit var det asbra! :D Alltså hon lekte inte hela tiden den här gången.

Saken är den att jag vet att hon gör såhär på tävling, tränar det massor hemma, och det går bra. Men på tävling blir hon knasig. Antagligen en blandning av att hon inte får godis/beröm som på träning och att jag är nervös. Men jag ska träna utan godis också.

Hon är inte värmekänslig vad jag vet, dessutom var denna tävling på kvällen ;). Inte speciellt varmt då.

Jaa, inkallningen och hopp över hindret är det som är våra bästa moment! :D Hade hon inte lagt sig innan kanske vi hade haft en 10a där iaf.. ;) på dom tre tävlingar vi tävlat har vi fått på inkallning och hopp över hinder 9, 10, 8 :) Alltså samma betyg på båda. Så dom två kan vi ju verkligen! :D Det är lite sent/snett sättande "bara".

Ha en bra dag!

Yessica
0

Glömde säga att jag tränar oftast på olika tidpunkter :) Så att hon inte ska bry sig om vad det är för tid/temp/väder :)

Ha en bra dag!

preya
0

Nu så undrar jag om det är så att du tränar med eller utan koppel på? För jag är en som alltid tränar utan och blir illa påmind om koppel på tävlingsdagen så jag ligger kanske på en 7 i betyg på linförigheten och 9 på fris följet.

Cerrolyn
0

Precis vad jag skulle fråga *lol*

En bra riktlinje när man tränar inför tävlingar är att träningen ska vara svårare för hunden än vad tävlingen är. Så på LF skulle du kunna t ex lägga in stegförflyttningar, vändningar på stället, språng och långsam marsch med vändningar och halter. Det är inget fel att träna på dessa saker redan nu då de kommer i de högre klasserna sedan.

Du har inte filmen på nätet så jag kan få se den? *nyfiken*

**MVH Cerrolyn

preya
0

Jag skulle oxå vilja se! Så mycket lättare att tipsa då!

Yessica
0

#4 & #5 Tränar alltid med koppel på just det momentet, annars är det ju inte LF ;)

#5 Hihihi, lite kul när du skriver "Det är inget fel att träna på dessa saker redan nu då de kommer i de högre klasserna sedan." Vi har ju än så länge två 0 pris och ett 3e pris i 1an ;D haha. Känns än så länge lite överdrivet att hoppas på högre klass. Men jag vet att man ändå ska tänka på att det kan bli högre klasser ;D haha. Man vet ju aldrig. Men jag ska tänka på det. Men det känns som att just nu är inte det det svåra. Utan för det första att hålla koncentrationen på mig och på det vi ska göra. För hon kan stegförflyttningar (åt sidan), vändningar på stället gjorde vi lite förut. Men har inte gjort på ett tag.

Men som sagt så är det liksom själva koncentrationen jag måste hålla uppe och motivationen, ett helt program. Jag tror det är där det brister med henne. Ni får gärna tips på hur jag ska träna det :) Det jag gör nu är att belöna starter och på andra olika ställen där det går bra, med godis. Men jag måste nästan ha godisen i handen då ju och då blir hon lätt så att hon nosar på min hand hela tiden. Finns det inget där bryr hon sig inte om att göra någonting heller…

Filmen är under uppladdning på youtube nu. :) Orkade dock inte dela den eller så, och mamma vill filma domarens betyg ;D haha. Så därför blir domaren inzoomad ibland. Skickar länk till filmen när den är klar (om några minuter)

Ha en bra dag!

Denna kommentar har tagits bort.
Yessica
0

Här är LÄNK till filmen :)

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Vad jag syftade främst på med att träna det som finns i de högre klasserna var att det blir lite svårare för hunden på träningen. Sedan är dessa delmoment super bra att träna possition och koncentration på tycker jag.

En sak du skulle kunna göra som kanske skulle funka. Det är att baklänges kedja momenten med en extern belöning. (Om du eller någon annan inte förstå vad jag menar så får ni gärna fråga).

Nu ska jag titta på filmen och se vad jag kan bidra med ;)

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Hon börjar ju med att leka/tugga på kopplet redan när ni går in på planen. Jag hade sagt till henne där med en militäriskröst för att hon ska förstå att nu är det allvar som gäller. Tänk på att helheten gäller under hela tiden ni är på planen.

LF - Hon nosar i början vilket inte är bra. Ha för vana att hon ALDRIG får nosa på planen.Säger du "fot" vid nytt marschinträde? Om inte börja göra detta, det är fullt tillåtet. Sedan hade jag kostat på mig ett nej eller dyligt när hon leker med kopplet. Hellre mycket dåliga betyg en gång pga att jag säger till och hunden fattar att "matte vågar säga ifrån nu me" än att ha de problemen varje gång.

Läggande - Även här när hon går så långt från dig (vid första antydan till det) så hade jag dragit till med ett dk. Hon la sig snabbt annas vilket är jätte bra. Likaså så satte hon sig upp super snyggt.

Inkallning - Träna på starten dvs att hon ska sitta kvar och inte lägga sig ner, eller trode hon att ni var i 3an eller i eliten redan ;) Annas hade hon bra fart och fin ingång.

Ställandet - Typiskt att hon gjorde ett snyggt läggande istället. Det är många hundar som blandar ihop dessa momenten. Mitt tips är att träna på signalkänsligheten genom att gå - säga ligg - kalla in - gå - säga stanna - kalla in - gå - säga sitt. Du behöver inte göra det i den ordningen, men släng in ett sättande ibland så hon lär sig att lyssna på vad du säger.

Apportering -  Försök att få henne att sitta stilla när TL överlämna apporten. Låt någon annan göra det på träning och om det går bra så se till att hjälppersonen "tramsar" framför henne och till slut ska hon klara även det. Här hade jag kostat på mig och sagt "sitt" till henne oavsett om hon satte sig där hon är eller i pos så hade det varit bättre. Sedan så syns det tydligt att hon har ägandeproblem med apporten. Detta är något du måste träna bort inför framtiden.

Hoppet - Mycket synd att hon stoudsar in i dit ben och inte sätter sig på en gång. Annas hade det varit en 10a.

Sedan tycker jag att du borde ta dig tid att belöna henne mellan momenten. Även om hon nolla så gjorde hon något rätt, detta gör att hon lättare håller ihop. Du bör tänka på att träna mycket med störningar också.

Min tanke efter att ha sett filmen är att hon är för ung, hon har inte mognat tillräkligt i huvudet. Ceasar var likadan och jag känner så väl igen dessa "unghunds fasoner" som hon har. Visst är det kul att tävla, men mitt råd är att vänta lite med det och "bara" träna och träna och träna.
Hon kommer att bli bra sedan, det syns. I mellanåt har ni fint samarbete och det märks att hon vill.

Så ge inte upp, det kommer, jag lovar…

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#10 Jag menade inget illa när jag svarade :) Det är såklart jättebra att göra svårare saker, och dom som du sa har jag också märkt är bra för positionsträning. Jag förstog inte riktigt var du menade med att "baklänges kedja momenten med en extern belöning". Du får gärna förklara det :)

#11 Ja.. hon började på en gång. Vilket var väldigt irriterande.
Nu skriver jag momenten, som du gjort, och skriver vad jag kommenterar på det du sagt så du hänger med :)

LF - Jao, hon såg en vit prick i marken när vi gick.. =/ Jag säger alltid fot igen när vi börjar gå/ska börja springa/börja gå vanligt igen. För det är då man får det, och då kan man lika gärna passa på att upprepa hallå nu är det det här vi ska göra.. Vilket hälper sisådär 3 sekunder ;D Okej, ska tänka på det nästa gång, att jag vågar säga till henne, men hur mycket får man säga till hunden? Alltså jag menar, blir man utskickad från planen om man liksom säger till den för skarpt eller så? För det skulle hon verkligen behöva, att jag säger till. Men jag vet ju inte hur mycket man "får" göra innan man kanske blir utskickad eller så..

Läggande - Ja, det är som jag sa innan, jag är så osäker på hur mycket jag ska säga till henne och så. Att jag nästan låter det vara.

Inkallning - Hon brukar sitta kvar, men jag måste nog också verkligen bestämma mig för vad jag ska ha för kommando (A) Där är det väldigt mycket mitt fel, det vet jag. För att jag har "ligg kvar" (alltid) när jag lämnar henne på platsliggningen och när jag lämnar på hoppet tror jag att jag säger "sitt kvar", är nästan helt säker på att det är det jag säger. Säger även det vid lämnandet för inkallning. Men ibland tror jag att jag säger "stanna kvar" eller "stanna".. Och det gör henne förvirrad, men ja. Jag ska träna att hon sitter kvar. :) Hmm, hon kanske trodde det var 3an eller eliten (om du säger det), hon måste ha läst reglerna utan min närvaro, för jag vet inte hur inkallningen ser ut där (A) Haha.

Ställande - Japp, väldigt irriterande, kunde hon inte gjort sådär på läggandet ;D Det var ett bra tips :) Gjorde faktiskt sådär en gång, och det gick asbra! Men ska göra det oftare. För det är ofta hon blandar ihop ställande/läggande.. Fast när hon gör rätt är det superfint :) Har dessutom belönat när hon står kvar och inte när hon satt sig, så nu kan hon stå kvar när jag kommer tillbaka ett tag, förut satte hon sig ju direkt.

Apportering - Ja, som jag har sagt tidigare (i andra inlägg) så har vi ju problem med apporten, hon vill inte ta i den, så jag har försökt leka fram den. Och det har gått bättre. Jag vet att hon inte kan det, och kan inte kräva speciellt mycket mera av henne på tävling. Men vet att jag måste träna att hon ska sitta stilla när någon kommer, för där har vi ju från tandvisningen också ;) att hon ställer sig och ska kolla vem som kommer. Det där med ägande på den har precis kommit när hon kommit fram till att den inte är speciellt farlig att hålla i. Vi är bara i början av träningen av detta momentet tyvärr.

Hoppet - Japp, jo det hade väl det (A) Haha.

Alltså jag hinner liksom inte belöna henne, för TL säger liksom "du kan stanna kvar där och så ska vi…..blabla.." Då känns det fel att liksom börja belöna =/ För jag skulle vilja göra det eftersom hon i alla fall försöker och gör någonting rätt i alla fall. För det är ju alltid något som blir rätt på varje moment. Hur ska jag göra när TL är så "snabb" att säga ni kan vara kvar där och så ska vi till nästa moment?

Jag kan ju säga att vi började träna i januari på riktigt! Och hon är fortfarande väldigt sprallig och busig av sig, jaa.. :P Hon blir 3 i november, det märks inte ;D haha. Vi har anmält till två lydnadstävlingar till (26 juli på hemmaklubben och 3 augusti), så dom ska jag på i alla fall, det får bli så. Tror inte jag kan få pengarna tillbaka bara för att jag inte vill vara med längre. Men sen får vi kanske ta en liten paus då… Beroende på hur långt vi hunnit :)

Ja, hon vill verkligen och det är kul att jobba med henne när hon går in för att göra det jag vill ;D Jag hoppas vi någon dag klarar av LP1 ;) Sen har jag lite förhoppningar på LP2 också. Men det kommer dröja väldigt länge känner jag, innan vi ens har LP1 ;) men men. Jag litar på dig och jag ger absolut inte upp! :D

Tack så jättemycket för massa tips och så. Nu hade jag ju lite frågor på vissa momenten så du får ju gärna svara på dom med (A) Och du kan ju lägga upp det som jag gjort, att skriva momentet och kommentera/svara sen :) Tack än en gång!

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

#12 (gör som du ;))

Med baklängeskedjning menas att du tränar in ordningen på momentet bakifrån. Dvs:

Hopp - massor med lek
Apportering, hopp - massor med lek
Ställande, apportering, hopp - massor med lek
Inkallning, ställande, apportering, hopp - massor med lek
Läggande, inkallning, ställande, apportering, hopp - massor med lek 
LF, läggande, inkallning, ställande, apportering, hopp - massor med lek

Med extern belöning menas att du har t ex favis leksaken/gosedjuret/godiset utanför planen som hon får ta när du ger tillåtelse till det.

LF - Du bör inte ta tag i humden, men vad du kan göra i det tillfället är att su säger till domaren att du är det utom tävling. Tar du tag i hunden så blir det 0 på en gång i momentet och helheten går ner (var en som gjorde så på en tävling jag var på nyligen. Men om det är värt det så hade jag gjort det.

Läggandet - Exakt, få du henne bara att fatta så…

Inkallning - Det är ju en bra ide att köra samma kommando för samma sak Flört. Jag kör alltid stanna (oavsett om han står, sitter eller ligger, dock ej vid platsen). Så börjar med att bestämma dig, "sitt kvar" vet jag många som har.

Ställande - Det är bara att träna på, tänk på att variera tiden hon ska stå hos dig innan du sätter henne.

Apportering - Just de ja, nu när du säger det så hade du problem där (glömsk) men då var det ju jätte bra att hon tog den. Jag undrar då om inte äganderätten kanske inte riktig är det… Det kan vara så "enkelt" att "matte blir ju så fasligt glad om jag har denna i munnen och hon är konstig idag, lika bra att bära runt på den så hon blir glad". Om det är det så får du trappa ner berömmet lite. Det är inte lätt att belöna rätt och på rätt sätt…

Du hinner visst, ta och klappa om henne, sätt dig på huk och ge henne en kram och viska "duktig flicka" odyl i hennes öra. TL får ta om vänta en liten stund. Men låt det inte ta för lång stund bara max 30 sek. Om/när du gör så här så ser TL det och ge dig tid, som du gör nu så tror TL att du är klar för nästa moment. Du kan börja beröma från den stunden TL säger "momentet är slut, domaren visar betyg" tills nästa moment börjar (plugga in reglerna när momenten är slut och när de börjar).

Det började inte bli någon ordning på Ceasar förren efter 3 (om det nu är det *lol*).

Detta med LP - Tänk på att i klass 1 är platsen så orolig och det är lätt att något händer som kan förstöra allt. Jag har LPI på Ceasar men tänker aldrig kämpa för det mer. Men om jag med nästa hund tar 1a priset på tävling nr 1 så skulle jag tävla 1-2 ggr till i samma klass för att hunden ska få tävlingsvana. Kan även meddela att det tog oss 5 tävlingar innan vi fick vårt första 1a pris i klass 1…

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

http://www.unka.se/Filmer/17-05-08.wmv

Här är en film på när vi tävlar i klass 3. Det gick inte toppen.
Sitt i gr - 10
Platsen - 5
FF - 6,5
Sättande - 8,5
Ink m stå & ligg - 9,5
Rutan - 8,5
Apport med hopp - 0
Metallen - 8,5
Vittringen - 9
Fjärren - 8
Summa: 238,5     2a pris     1a placering.

1a pris: 255 - 320p
2a pris: 224 - 254,5p
3e pris: 192 - 223,5p

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#13 Varför ska man göra baklänges? Det är säkert bra på något sätt, men jag är en sån där person som nästan måste veta varför man gör en sak innan jag gör det ;D haha.

LF - Men man får väl 0 ändå, men sjunker inte helheten om man säger att man vill ta det utom tävling? Hur menar du att jag ska göra?

Inkallning - Jao, ska köra med "sitt kvar" vi hopp och inför inkallning :) Jag säger nämligen stanna när hon ska ställa sig ;)

Apportering - Hehe, det är lugnt :) Ja, det var jättebra att hon tog den, och när jag såg filmen så släppte hon ju faktiskt inte den förrän efter att hon burit runt den ett tag ;D haha. Har du något tips på hur jag kan lära henne att sitta kvar med den i munnen? Hon blir typ arg på mig nu när jag säger "apport" när jag har den framför hennes nos när hon sitter bredvid.

Okeej. :) Då vet jag. Ska kolla reglerna när momenten är slut :) Sen säger dom ju så. Men nu vet jag ju i alla fall :)

Jaa, det är sant. Det skulle ju vara roligt att ha någon form av titel ;D. Näe, men det kan ju ändå hända något när man tävlar för att ens få det första 1a priset. Det vet man ju inte heller. Eller så går det bra… Hittills har alla platsliggningar Sting varit med i varit lugna. På den första tävlingen så var det två innan henne som reste sig, men det gick lugnt och fint. Så om någon har rest sig har det varit lugnt. Men det har på dom två andra tävlingarna bara varit Sting som rest sig. Tagit ett steg eller två och lagt sig igen. Fast på senaste så ställde hon sig upp och bara nosade… väldigt irriterande.

Måste träna störning också, som du sa i förra inlägget.. Även under platsliggningen. Det är bara träna träna :P Typ ;D

Ha en bra dag!

Yessica
0

#14 Vad duktiga ni är! :D Så söt han är på FF vifter på svansen heela tiden! :D Sötis

Ha en bra dag!

preya
0

Har inte läst allt men hur är hon när ni tränar då? Gör hon någonsin likadant eller är det bara på tävling?

Cerrolyn
0

Generad Kanske borde förklarat det. Tanken med baklänges kedjning är att hunden vet att efter det momentet (hoppet) är vi klara och jag får min belöning om jag är duktig. Den känner alltså till ordningen på momenten och kan "se" slutet. Jag vet om de hundar som funkar bäst så, jag har aldrig testat själv men vet en som gjort det och betygen höjdes markant sedan hon började med detta.

LF - Jag ångrar mig. Flört Hitta en träningstävling och passa på att "läxa upp henne" på den, det är billigare och du får ändå betyg. Annas kan man säga till att när man har sagt till hunden att man är där utom tävlan dvs som träningstävling, och få betyg mm.

Apportering - Då jag har en "bärande hund" så har jag aldrig haft de problemen så jag bara spåna lite. Ha henne sittande framför dig (du kan sitta på en stol eller på golvet) och ge henne den. Var snabb med att belöna innan hon hinner resa sig upp. Och utöka tiden sakta med säkert.

Skönt att du bara varit med om bra platsliggningar, det har jag också. Ceasar var tyvärr också duktig på att gå upp i början. Han har fortfarande svårt för det momentet då han är en sådan mattegris. Så min tanke har varit att låta andra säga till honom om han gör fel. Så att han tänker "bäst att ligga kvar för annas kanske TL/domare/skrivare säger till mig" inte för att de skulle göra det, men det ska inte han veta. En annan sak som hjälpt oss är att träna på att huvudet ska vara mot marken. Då har han något att koncentrera sig på medan han ligger där och glömmer sig inte lika lätt. Jag har märkt en markant skilnad på om han har det eller ej på betygen.

När det gäller störningsdelen så tänk på att träna det på samtliga moment.

Tackar, ja vi får aldig kommentarer på hur han ser så glad ut på planen och det är kul. Han verkligen älskar det. Tyvärr så var det inget bra FF…

Mycket bra tanke. Varför inte be din mamma filma er även när ni tränar?

Glömde säga en sak ang. filmen. Jag tycker att du håller en mycket bra hållning, det ser proffsigt ut när man går rak i ryggen och så.

**MVH Cerrolyn

preya
0

#18 Ja för det kan vara så att det är mattes nerver som spelar in det var så jag tänkte.

Och ja, det är ju bättre med träningstävling för man får ju inte korrigera på lydnadsplanen allt för hårt, då riskerar man att bli diskad.

Cerrolyn
0

För att du ska bli diskad så krävs det att du slår hunden, och jag tror knappast att det är det hon har i tankarna.

Vid en "vanlig" korrigering dvs ta i hunden och säger till på skarpen gör att man 0a momentet och helheten. (Diskuterade detta med en domare för ett tag sedan, och så dömmer hon det).

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#17 Hon gör så mest på tävling, jag tror mest det är för att jag är nervös och blir liksom annorlunda, då kanske hon försöker liva upp stämningen lite. Bara en sak jag tänkt på. Men på träning går det oftast bra! Men jag ska försöka sätta henne i situationer som gör att biter i koppel och verkligen säga till henne. Förresten nu när jag tänker på det så gör hon det när hon blir väldigt uppspelt eller så. Jag ska tänka på att ALLTID säga åt henne från och med  NU. :P haha.

#18 Okej. Hmm, jag vet inte om det är bra på Sting. Jag hänger fortfarande inte med på hur du riktigt menar (A) haha, så jag väntar tills jag förstått helt tills jag bestämmer hur jag ska göra.

LF - Vi har inga träningstävlingar på klubben, endast kommenderingsträning ibland. Dock inte under sommaren. Vi var med där en gång, och LF var obligatoriskt. Vi får inga betyg på dom träningarna. Men där gick det jättebra. Jag tror att det är min nervositet som gör det faktiskt. För då var jag inte speciellt nervös faktiskt när jag tänker efter. Och på träning är man ju knappats nervös ;D haha. Hmmm..

Apportering - Sting bär också på saker, men apporten är äcklig har hon fått för sig. Kanske för att jag ställer krav ;D haha. Men jag ska prova det. :)

Ja, det är skönt att vi har haft tur. Hur har du tränat in att han ska ligga ner med huvudet? Sting brukar när vi tränar hemma ute i vändzonen lägga ner huvudet självmant efter en stund. Ser ut som om hon somnat ;D hahah.¨

Japp, såklart ska jag träna störning på alla moment, men vad ska jag köra för störning?

Ang inlägg #16, Konstigt att ni inte får kommentarer på det :O Han liksom bara väntar på nästa uppgift och ser glad ut hela programet, och det var inget kort program! :O

Jag ska försöka få mamma att filma på träning då :) Ska jag köra som på tävling? Utan godis eller bara som jag tränar? Eller ska jag träna med godis typ vid centrum eller så?

Tack för berömmet om min hållning :) Jag har inte ens tänkt på det. ;D haha

#19 Okej, men då vet jag. Då får jag nästan "offra" en 0a som träning eftersom det inte finns möjlighet till träningstävlingar. Jag har absolut inte i tankarna att slå henne, det kommer ju inte hjälpa ett dugg.

Tack än en gång för alla tips och speciellt Cerrolyns uthållighet att svara på alla mina konstiga frågor :) Det känns verkligen jättebra! :D

Ha en bra dag!

preya
0

Jag tror inte heller man ska bruka våld utan man ska först innan man ens korrigerar ett beteeden veta med säkerhet att hunden verkligen kan och förstår momentet. Men hur mkt har ni tävlat tillsammans? För om hon bara blir sån när du är nervös så kan ni bli mer och mer samspelta men samtidigt ska du inte acceptera vad som helst!

Cerrolyn
0

Bra - bita i koppel tycker jag personligen inte om. Jag ska se om jag kan hitta någon bra text om det någonstans. Och bra att du inte ger dig på något du inte förstår tycker jag.

Passa på att "visa upp er" inför släkten när de är hemma, då kanske du blir nervös.

Nyttja när hon lägger ner huvudet och belöna det. Jag hade Ceasar framför mig och med hjälp av en godisbit förde jag ner huvudet till honom. I och med denna träning så bytte jag även kommando till "plats" istället för "ligg".

På störning finns det massor, godis på marken, bollar eller andra leksaker som kommer flygande, barn som springer/leker. Någon som ropar. Listan kan göras lång, tänk inte bara tävlingsmässigt, tänk på allt. Ju mer olika störningar hon klarar dessto bättre blir hon.

Helheten finns inte med i klass 3 eller eliten, annas brukar det stå glad hund ;)

Låt henne filma båda delarna. Det är för att DU ska själv se vad som sker, vad hon gör bra och vad hon gör dåligt.

Det är vad detta forumet är till för, att hjälpa varandra.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Håller med

OT: Håller du på med lydnad du också?

**MVH Cerrolyn

preya
0

#24 Nu ska du få världens dummaste fråga…. OT vad är det?

Cerrolyn
0

OT = Off Topic = Appropå något helt annat.

Inte så lätt att känna till allt.Flört

**MVH Cerrolyn

preya
0

#26 Aha *känner mig lite smartare*

Jodå jag har tävlat lydnad sen -02 då jag böjade med min golden som tävlar Elit mellan -04 till-06 tävlade jag min Kelpie upp till 3:an och nu så har jag en omplaceringsschäfer som jag snart ska starta!

Yessica
0

#22 Vi har bara tävlat tre lydnadstävlingar än så länge. Vi började träna på riktigt, för tävling alltså, i januari. Så vi har ju inte hållt på så länge än. Plus att hon är en väldigt lekfull hund med tankarna och kroppen uppe bland molnen ibland ;D haha

#23 Nope, bita i koppel är väldigt onödigt. Grr ;) Våran släkt är typ aldrig hos oss (A) haha ;D Men man kanske ska "visa upp sig" i centrum, alltså åka ner dit och bara träna vanligt bland alla människor..? Okej, ska prova massa störning. Kanske bollar lite överallt, och som jag kanske "råkar" sparka på. Haha :P Jag ska försöka komma på massor med konstig störning.

Okej, är det svårt att lära in huvudet i backen? Om hon redan gör så kanske jag bara ska lägga till kommando och berömma? Tror du hon kommer koppla då? Alltså när hon lagt ner huvudet så säger jag typ "bra plats"? :)

Jaha :O Finns inte helhet med i 3an och elit :S Varför inte?

Okej, ska fråga mamma om hon har tid att filma någon dag nu under hennes sommarlov :)

Forumet är superbra! Det känns så skönt att kunna få hjälp. Men det är mycket att "ta in" nu ;D hihi. Men det är jättebra.

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Åh vad roligt :D

Bra störning du kom på där, att "råka" sparka en boll. Har jag inte tänkt på, måste jag testa. Räcka ut tungan

Jag tycker att det låter bra som du säger. T ex klickerträning går ju ibland ut på att skapa ett beteende av det hunden gör naturligt. Fattade du något av det? Jag menar, till slut kommer hon att koppla ihop berömmet med huvudet på marken.

I de gamla reglerna fanns helheten med i klass 3 i alla fall, hur det var i eliten minns jag inte. Jag vet inte varför de tog bort den faktiskt.

Undrar om jag inte ska filma själv när jag tränar idag… Det är ju bara jag som ska se det ju ;)

Jo, jag vet att det är mycket. Men varför inte fokusera på en sak i taget. Och i ditt (och mitt) fall så hade jag valt LF då det är en återkommande del hela tiden.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#29 Haha, jaa. Det är nog den bästa störningen för henne. För hon fullkomligen älskar bollar. Hon kommer fyga iväg som en raket efter den (A) Haha.

Okej, jag har inte kört med klickerträning. Jag känner inte riktigt att jag inte är en "klickermänniska" haha ;D Men jag ska prova med så som jag sa. För det är i princip så vi tränat in annars. :)

Okej, skumt att bara ta bort ;D haha! Jag tycker du ska filma ;) Du säger att jag ska göra det.. :P Det måste ju vara lika viktigt för dig… :P haha!

Joo, jag tror jag verkligen ska ta tag i LF. Verkligen få upp koncentrationen och motivationen :) Något tips hur jag får det? UTAN att hon blir föör glad och biter i kopplet ;D haha. För där är det ju asmycket poäng som försvinner. Apporten är ju en så länge "bara" koeff 1, så där är det ju inte speciellt mycket. LF har ju 4 koeff liksom.. :P

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Man måste inte ha klicker för att använda metoden ;) jag kör en salig blandning av metoder när jag tränar Ceasar. Men det funkar bäst på oss…

Jag brukar filma träningarna ibland, men det är sällan jag lägger ut dem på nätet för allmän-beskådning.

Jag undrar om inte vårt träningssätt skulle kunna passa er.

Så här gör jag:
Jag ställer mig i US (Utgångsställning) och smeker honom lugnt över läppar och ner över bröstet och prata lugnande med honom till en början för att lugna ner honom. Sedan säger jag "fot" och titta rakt fram. Han ska då ha perfekt possition (sitta still, rakt och titta på mig), och jag belöna. Detta kan du göra många gånger och låta henne sitta olika länge. Detta är min "start-rutin" dvs det jag gör innan själva momentet (ja, jag gör så på tävling innan start).

Sedan när du går och du ska belöna så ta det lugnt, säg "braaa, duuuuktig fliiicka" eller vad du nu säger. Men säg det med en lugn röst och klappa om henne och ge godis.

Sedan jag la om vår träning till detta med att jag är lugn (är det mellan samtliga moment) så har jag märkt en markant skilnad på Ceasar.

En annan sak är att träna målmedvetet. Bestäm dig innan vad du ska träna. Inte att du ska träna LF utan vad. LF består i många delmoment, träna varje delmoment för sig.
Ex på delmoment är: Starter, vänster om marsch, vänster om halt, höger om marsch… osv …

Hoppas att du förstå vad jag menar.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#31 Okej. :) Skulle kunna funka kanske. Får prova nästa gång jag tränar :D Prova kan man ju alltid göra. Och sen prova det på tävling också. Jag ska försöka att inte ha så höga krav på tävling, jag tror det är därför jag bli nervös, och kanske att jag blir stressad för att jag liksom blir osäker på det där att det går så snabbt mellan momenten. Nu kanske jag kan lugna ner mig också. :)

Okej, ska tänka på det. Men ska man bara träna ett delmoment per träningspass? Eller göra ett delmoment i LF och sen ett annat moment och sen något annat delmoment i LF?

Ha en bra dag!

India
0

Oj, vilka uppsatser ni skriver.FlörtVad roligt med alla kunskaper och tips som delas på detta forum  istället för en massa tjafs. (Måste bara hylla vårat fina forum!)

Cerrolyn
0

Hur många delmoment eller moment du ska träna bestämmer du själv (helst innan du går ut och träna). Jag tar hellre få moment som jag verkligen lägger ner jobb på än att slarva igenom massor. Dock så kör jag ibland hela moment ibland och hela programet ibland.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#33 Haha ;D Ja, det är verkligen asmkt text, men nu börjar det bli mindre och mindre ju färre moment vi diskuterar ;) Hehe.
Och jag måste också få hylla vårat fina forum. Det är verkligen inget tjafs och bara massa posetivt här! :D Älskar det här forumet <3

#34 Okej :) Ska försöka lägga upp träningen bättre då ;D Hihi. Ibland liksom vet jag inte vad jag ska göra och då blire bara lite blandat. Inte så bra kanske…

Ha en bra dag!

preya
0

#34 Det är inte klokt så många saker som vi delar lika… jag behöver inte komma med så mkt tips du tar orden ur mun på mig

Cerrolyn
0

Hihi

Men då måste våra ideer vara super bra.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Vad roligt att ni delar idéer! Det måste ju betyda att dom är bra, som Cerrolyn säger. :) Härligt! :D

Ha en bra dag!

preya
0

Precis *S*

Men jag måste fråga vart ni befinner er i detta avlånga land?

Yessica
0

#39 Bålsta :) 45 km nordväst om Sthlm. Själv då? :)

Ha en bra dag!

preya
0

Jönköping…

Cerrolyn
0

Haha jag är närmast ;)

Växjö

**MVH Cerrolyn