Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 749 ggr
Ronja06
0

Inkallning, under tävling?

Jag och Ronja tävlar nu aktivt inom agility. Och vi har fått, enligt mig, hyffsat bra resultat och varit väldigt nära att få pinne förra tävlingen.

Men det som ofta strular sig under något lopp är att Ronja börjar "valla in" flocken då vi är ute på banan. (Hon springer gärna utanför tävlings planen och letar efter vår familj) Även om jag ropar efter henne vägrar hon att komma, det är som om hon "stänger av öronen". Detta är enda gången som Ronja inte kommer vid inkallning. Vid träning så kommer hon. Någon som har några bra tips och ideér på hur man kan lösa detta problem? Då Ronja väl hittar familjen har jag sagt åt dem att helt enkelt ignorera henne, och det gör dom. Tacksam för svar!

Mvh Emelie Förlägen

Cerrolyn
0

1 de får ta och gömma sig innan tävling eller varför inte göra tvärt om. Se till att familjen står samlad vid mål. Innan din tur går du dit med henne, visar att här är familjen och ev lägger i hennes belöning i lådan för att sedan relativt snart efter starta loppet. Då vet hon var de är och behöver inte leta efter dem. Gärna att ni gör detta på träning också så att familjen blir en EB.

Så hade jag nog gjort.

**MVH Cerrolyn

Ronja06
0

#1: Att familjen har gömt sig har vi redan testat på. Det funkade inget vidare tyvärr… Men det där att familjen står i mål kan jag ju alltid försöka med. Så jag testar det lite vid träning, och vid nästa tävling. :)

Mvh Emelie Förlägen

India
0

Tror som ovan att det är bra om Ronja vet var familjen är och att de står still på en och samma punkt, lämpligen då vid målgången. Då behöver hon aldrig leta, hon vet var de är. De blir dessutom en fin belöning.

Ressu
0

jag håller oxå med ovan. Det är bättre att Ronja vet var familjen är så att hon inte måste söka dom. Hon kan ju känna sej lite osäker då det är mycket stoj runtomkring och dessutom om matte är lite nervös…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ronja06
0

Tack för all hjälp :)

Mvh Emelie Förlägen

Cerrolyn
0

Hur har det gått?

**MVH Cerrolyn

Ronja06
0

#6: Just nu har vi inte haft några problem vid träning. Ronja har knappt brytt sig något om familjen. Vi får se hur det går vid nästa tävling, den 25 Juni är det planerat.

Mvh Emelie Förlägen