Läggande under gång
Vi har tävlat lydnadsettan idag men nollade på läggande under gång (Trots det fick vi vårt 1:a pris med 173 p!) Det är tredje tävlingen som vi nollar samma moment!
När vi tränar lägger hon sig och relativt snabbt också för att vara en bullmastiff. Jag har försökt träna tävlingsmässigt och verkligen tänka på att använda samma tonfall på tävling och träning och att vara noga med att inte göra dubbelkommandon när vi tränar.
Är det någon som har tips på hur jag ska få henne att lägga sig på tävlingarna också samt vad som kan vara felet?

Träna som om det vore tävling, ta hjälp av någon kompis som kan agera tävlingsledare på träningarna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Grattis till 1a priset.
Det bästa råden jag kan komma på är att du se till att bli filmad på tävling, kan hända att du gör något som hon missuppfattar.
Det kan också vara så att hon inte riktigt uppfattar vilket det är som gäller, det är vanligt att hundarna ställer sig på läggandet och/eller lägger sig på ställandet. Så träna upp signalkänsligheten där genom att ibland kommendera ligg, ibland stå/stanna men lägg gärna in ett sitt ibland också (det kommer i klass 3). Träna detta gärna efter varandra.
Du skrev aldrig vad det är hon gjorde istället, jag tycker att det skulle vara lättare att hjälpa dig då. Och sedan som Anne skriver, träna på tävlingssituationen.
Ska ni fortsätta till 2an nu eller är det LP som gäller?
Lycka till.
**MVH Cerrolyn

Grattis till 1a priset, tyvärr ska jag nog inte ge tips, för jag vet inga bra (A)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi