Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 1100 ggr
Yessica
0

Agilityfrågor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!
Jag har några frågor till er som kör agility:

1. Vad har ni för kommandoord på A-hindret? Dom andra hindrena är ju nästan självklara vad man kan ha. Typ "gungan", "balans", "däcket", "tunnel" osv osv ;) Men just A-hindret vet jag inte vad jag ska säga på..

Jag undrar några saker med slalomen (vid tävling)…

2. Man blir diskad om man går tillbaka fler än 2 portar baklänges i slalomen, vad menas med det? Att om hunden går fel och man vill göra om hela slalomen (om man är i slutet), blir man diskad då eller?

3. Sen så om hunden bara går fel i slalomen får man bara 5 fel (inte vägran)… jag förstår inte riktigt.. Kan hunden då missa någon pinne och sen får man fortsätta banan utan att bli diskad?

Jag blir verkligen förvirrad för vad som gäller i slalomen… Snälla kan någon försöka förklara det för mig :D Ha det bra allesammans

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

1. jag har samma kommando på alla balanshinderna, nämneligen "upp". Vet de som säger "a" till det.

2 +3. Ingen aning. Har inte tänkt på detta.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Okej. Hm.. men jag kommer inte ha samma på alla. Speciellt inte gungan och balansen, då hon inte tycker gungan är superrolig än, då vill jag att "gungan" ska bli som ett förberedande ord för att den rör sig :) Till skillnad från balandes. Men över eller upp kanske skulle funka. ;)

Jahapp :P Kan ju i värsta fall, om jag inte får något svar här, fråga mammas kompis som tävlat SM i agility.. hon borde ju veta ;D haha.

Ha en bra dag!

[Malin3033]
0

Jag använder ordet "över" på A-hindret. När jag kommer ihåg, det är ofta när man själv inte vet vad som kommer ut ut munnenFot i munnnen

AnneN
0

Som kommando på A-hindret kanske du kan ha "klättra" eller nått sånt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jemla]
0

1. Jag använder kommandot "över", men ibland slinker det ut ett "upp" vilket är det kommando jag har på balansen. Men båda dessa är Felixs favvohinder så han tar det hinder jag styr honom emot (eller som han tror att jag styr honom emot…) oavsett vilket jag säger. När jag håller kurs säger jag till mina kursare att det är viktigt att de har ett eget namn på gungan, så att hunden vet vad den ska göra och inte tror att det är balansen och springer på rätt fram. Gungan och balansbommen ser väldigt lika ut från hundens synvinkel.

2. Du får göra om hela slalomen (från början), men om hunden t.ex. byter håll mitt i slalomen och börjar köra tillbax mot början, dvs baklänges… och kör så mer än 2 portar blir man diskad.

3. Om hunden går fel mitt inne i slalomen (dvs den har tagit ingången rätt) får du 5 fel. Då kan du välja om du vill göra om hela från början (och riskera att få en vägran om hunden går in fel) eller så gör du om bara from. den port där hunden gjorde fel (tänk då på att köra den åt rätt håll så att hunden tar alla portar korrekt och hoppar ut åt rätt håll) och fortsätter sedan, alltså utan att vara diskad.

Yessica
0

#3 haha, ibland säger jag heeeelt fel till Sting i min iver.. haha, typ tunnel istället för däck eller såna grejor.. haha ;D Men hon tar dom jag styr mot.. :P oftast ;)

1. okej, jo det var det jag tänkte, att ha olika så hunden vet vad gungan är, eftersom dom är så lika. Sting blev ju rädd för gungan en gång, då vågade hon inte gå upp på balansen för hon trodde det var gungan.
2. jahaaa! så om den vänder håll så blir man diskad, så det har inget att göra med att man vill ta om någon några pinnar hunden missade?
3. Så om jag förstått rätt nu, så om hon går fel i slutet får jag ta om heela slalomen och om det blir rätt får jag fortsätta utan att bli diskad? men om hon gör fel i slalomen igen då? då får man inget fel igen, för dom 5 felen kan bara utdelas en gång. men man måste gjort slalomen helt rätt innan man får fortsätta va?

känns lite snurrigt, men just slalomen är lite speciell ;D hihi

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

På gungan blir det så att jag säger "upp" "lugn" var av "lugn" blir en signal till att det kommer att hända något. Missade visst att tillägga det.

**MVH Cerrolyn

Elna
0

1. Till Nagli säger jag bara "A-et" på A-hindret, väldigt enkelt! ^^

2. Tävlade med Nagli på Stora Sthlm och hon sprang då fel i slalomen, när jag skulle få tillbaks henne började hon springa slaomen åt fel håll mot mig, blev en disk då.

3. Har aldrig riktigt förstått slalomen riktigt, gör alltid om den helt om Nagli gör ett fel så hon kör igenom hela rätt en gång. Tyvärr har jag inget bra svar på den frågan, men du har ju redan fått det ovan! ;)

Yessica
0

1 okej :) joo, det är iofs lätt ju ;p

2 okej, så brukar sting göra på träning ibland, men då vet jag att jag ska få henne att sluta med det ;) så man inte bli diskade.

3 okej :) jo det har jag ju :) väntar bara på ett förtydligande ;)

Ha en bra dag!

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2. Näe precis. Om du tar om den port du missade och sedan fortsätter (var då säker på att du tar rätt port och att hunden kommer ut åt rätt håll, dvs "hoppar åt vänster" i sista porten) så är det grönt.

3. Du får alltså välja själv om du vill ta om bara den port hon missade på, eller om du vill ta om hela slalomen (och då riskera att få en vägran om hon går in fel, men du kan bara få 5 fel inne i slalomen en gång).
Ja, slalomen måste ha utförts helt rätt innan du får fortsätta.

Hoppas det blev begripligt nu. OskyldigGlad

Yessica
0

#10 förstår nr 2 nu ;)

men jag är fortfarande seg med 3an ;) hahaha. men du är så snäll som försöker förklara för sega mig, nu kommer följdfrågor, igen till trean ;)

Jag förstår nu i alla fall att man måste ha utfört slalomen helt rätt innan man får fortsätta ;) alltid något va? :P
Hmm, eller jag kanske förstår allt nu.. Jag kanske kommer att fråga här igen om jag fortfarande inte förstår ;) ska träna slalomen någon gång idag tror jag och se hur det blir om hon gör fel.

Jo en sak kom jag på, alltså det kan bli svårt att få henne att stanna upp i slalomen och göra pinnen rätt, då kanske det är bäst att göra om slalomen, men finns det någon max antal gånger man får göra slalomen? Eller är det bara att tiden drar iväg? Tack så jättemycket för dina tålmodiga svar! :D

Ha en bra dag!

[Jemla]
0

#11 Hehe, det är lugnt fråga på. Jag är väl ingen regelexpert men jag tror att efter några år nu så borde jag ha fått kläm på slalomreglerna till slut. Glad 

Ja, det är bara att göra det man tycker är enklast. Passar det er bäst att köra om hela från början så gör det. Man får börja om så många gånger man vill/hinner (så länge man inte får vägran också), det enda som händer är att tiden går- väldigt fort. Men har man redan fått fel tycker man kanske inte att det spelar någon roll så då kan det vara bättre att få hunden att köra rätt oavsett om man kanske förlorar 10 sekunder. Glad

Personligen undviker jag att köra om hela slalomen med Felix om han gått fel i mitten/slutet, men det beror endast på att han ofta fortfarande har det lite svårt med koncentrationen (när ska min hund bli vuxen?) och tar jag då om hela vet jag att han tappar fokus ännu mera. Jag vet ju att han kan slalom när han väl koncentrerar sig till 100% så det är det vi jobbar på med. Cool

Yessica
0

#12 Tack :) Joo, det är ju det jag funderar på också, som du säger att du undviker att köra om hela.. men min hund är svår att stoppa när hon väl kommit in ;) aja, jag får helt enkelt se hur jag gör ;) Ska såklart träna på att hon ska koncentrera sig hela tiden, då går det toppen i slalomen (som du säger). Så vi jobbar med samma sak..

En fråga bara, var bor du? Har ju sett dig på tävlingar runt omkring här.. :P

Ha en bra dag!

[Jemla]
0

#13 Bor i Täby, dudå? Tyckte jag såg er i förbifarten i Knivsta, men var så trött då så jag kan lika gärna ha hallucinerat. Cool När ska ni tävla nästa gång? Vi ska till Västerås imorgon och Sthlm södra på söndag. Kanske ses? (så får vi se hur det går med slalomen, he he…) Glad

Yessica
0

#14 Bålsta ;) Japp, såg er också :P haha. Men jag är så feg, så vågar inte gå fram ;D Vi  tävlar nästa gång den 24 maj sen 25 maj, först på Bro Håbo sen i Nykvarn. Vi skulle tävlat i Västerås idag, men eftersom min hund inte verkade må så bra förra tisdagen så åkte vi ju till veterinären, och då fick hon en spruta som var 28 dagars karens på… blää ;) Så det blev till att ställa in det.. Jag ska fortsätta träna slalomen som en dåre, och gungan :P Hon väntar inte. Något tips på hur man lär in det? Hon är lite rädd för den fortfarande. Men inte lika rädd som förut.

Ha en bra dag!