Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 1095 ggr
Emmelie13
2008-04-13 22:51
0

Träning

Ska börja träna min valp i tävlingslydnad och agility men det finns inga kurser häromkring. Kan man träna upp valpen på egen hand med hjälp av böcker? Jag har lite hjälp av en bekant som är utbildad i bland annat valpkurser.

Cerrolyn
2008-04-14 09:50
0

Med sikte på 10:an är bra till lydnaden.

Men det viktigaste är att du leker fram allt nu ibörjan, ställ inga krav.

**MVH Cerrolyn

Yessica
2008-04-14 15:41
0

Jag har tränat min hund (2 ½ år) själv i agilityn, fått en "lektion" av mammas kompis som tävlat SM i agility ett antal ggr. Hon är jätteduktig. Nu ska vi börja tävla! :D Den enda kurs jag gått är ABC hos ngn som har hundkurser. Då är det vardagslydnad - störningsträning - aktivering :) Och sen agilitykurs en helg när vi redan tränat själv massor :) Så det är roligt.

Så det är klart det går, men se till att du läst regler och sådant noga om du vill tävla, så att du vet hur momenten ska se ut och läs böcker, så du vet att du lär in rätt :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Emmelie13
2008-04-14 17:41
0

Ok. Hur gammal tycker ni hunden ska vara innan första tävlingen och hur gammal ska den vara innan man börjar med agility/lydnad?

[Malin3033]
2008-04-14 18:28
0

#3 enligt reglerna ska hunden vara minst 18 månader för att starta i agility pch minst 10mån för att starta i lydnad

Yessica
2008-04-15 16:10
0

Hunden ska vara minst så gammal som det står i reglerna och den ska även veta vad det är den ska göra innan man tävlar. Dvs även om en hund är… vi säger 10 månader.. och du ska tävla lydnad. Utan att hunden kan sakerna den ska göra.. Då blir det ingen trevlig upplevelse för hunden. Du och hunden ska känna er färdiga innan start. Det kan ta längre tid än minimiåldern den får vara, och då får det göra det.

Hunden ska ha vuxit färdigt och så innan man börjar med agility, minst 1 år är det på alla kurser. Men såklart kan man börja med lätta grejor innan. Typ träna tunnlar, och suget mellan hinderstöd över en bom på marken osv. Allt ska vara roligt och väldigt lätt.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi