Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 864 ggr
[japptravare]
0

Agilityfrågor!

1. Vilket är det svåraste hindret att lära en hund?

2. Min hund har helt plötsligt blivit rädd för gångbrädor, hur ska hon våga igen?

3. När man ska tävla i agility, behöver man då ha t.ex lises eller något och vaccinationsintyg och sånt för hunden eller ägaren?

Tezza
0

Nu håller jag inte på med agility, men jag har tränat det lite tidigare så jag kan svara iaf på fråga 1:D Alla mina tre hundar har tyckt att gungbrädan är läskigast och den har tagit mest tid att lära in. Men som med allt så är det nog individuellt vad som är svårast. Du får nog några lite klokare svar från någon annan mer agilitykunnig snart:)

Cerrolyn
0

1. Slalom tycker jag, då det är så mycket hunden ska tänka på.

2. Jag tror att det bara är att börja om från början men ta det mycket långsammare.

3. Både licens och vaccinationsbetyg behövs + att man är medlem i den arrangerande klubben och mätintyg.

**MVH Cerrolyn

[japptravare]
0

Tack för svaren :)

Det är så att Fiffi tyckte gungbrädan inte alls var något svårt. Men helt plötsligt förknippade hon de med ett sånt balanshinder eller vad det heter så hon sprang upp och jag hann inte stoppa henne så gungbrädan for ner i marken så hon var tvungen att hoppa av så nu är hon osäker på gungbrädan OCH balandhinder :(

tilja
0

#3 Det där har hänt mig också. Har alltid olika namn för dessa två hinder. Då vet hunden vilket det är som kommer. Nu till tipset: Ordna en egen liten gungbräda, gärna hemma så att du kan träna ofta, ofta. Ta en bräda (får inte vara hal) och tex en vedklabbe eller något annat du kan lägga brädan på så att det blir jättelågt. Så småningom kan du ta något som är högre. MYCKET och god belöning varje gång man går över. Låt bli den riktiga gungbrädan så länge. När du börjar med den kan du tex prova att sätta en kudde på den sida som landar, så blir det mjukare. Man får ta det stegvis.