Förberedning inför tävling
Hur förbereder du dig och din hund inför en tävling och när börjar ni förbereda er för tävlingen?

Direkt när jag skikat in anmälan så börjar vi gå igenom alla momenten och jag antecknar det som vi måste finslipa. Förhoppningsvis så är de flesta moment såklart rätt bra då vi anmäler oss, men nån gång har jag oxå anmält mest för att jag verkligen SKA träna:)
De två - tre sista dagarna brukar jag köra mycket fartövningar och dagen innan tävling så kör jag ev tex rutan med leksak i så att det är färskt i minne.
Sen alldeles innan vi ska in på plan och göra platsliggning och sittande i grupp så gör jag en kort sittande utan grupp. Sen innan det är våran tur så leker vi med våran leksak och lägger den en bit utanför plan men så att Milian är medveten om den.
Kvällen innan tävling packar jag väskan och ev skriver ut färdbeskrivning:)

Jag har ännu inte kommit fram till hur jag ska lägga upp själva planeringen på tävlingsdagen, det är något jag måste prova mig fram till. :) För jag blir så himla nervös, och Sting märker det direkt, och så blir jag stressad för jag tror att vi ska bli försenade och sånt där till start. Men vi har ännu bara tävlat 2 agilitytävlingar och 1 lydnadstävling. Och ingen har gått spec. bra, men det är något som måste tränas på också. :) Förhoppningsvis tävlar vi den 28 mars, om hon inte löper då. Då ska jag prova en annan metod :) Nu är jag ju lite säkrare på också vad som händer på en tävling (och hur Sting reagerar), det är ju en del av stress/nervösheten. Men vi har varit på ett antal utställningar, men det är en annan grej på ett sätt. Men vi packar iordning dagen innan iaf, om det är tidig tävling, annars packar jag samma dag.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
När jag har en tävling i åtanke så funderar jag på hur vår träning ser ut. Är den bra (de flesta moment går bra) så anmäler jag oss. Har även gjort som Tezzan och anmält för att nu j@vla ska vi träna.
När jag har anmält så är det strikt träning som gäller, och då spelar det ingen roll om jag anmälde 3 veckor innan eller mer.
När PMet kommer blir jag super nervös och börjar undra om jag gjorde rätt mm. Sätter noga in det i min pärm så jag vet var jag har det. Efter det är det finslipning som gäller.
2-3 dagar innan är det genom gång av momenten på så tävlingsmässigt sätt som möjligt (inte alltid jag får hjälp till gruppmomenten).
Dagen innan ska vara trååååkig, ingen träning, bara promenader. Samt på kvällen så packar jag ner allt jag ska ha med mig, ladda kaffe kokare mm.
Tävlingsdagen när jag är framme så anmäler jag oss med en gång. Sedan tar jag kaffe och macka och tar det almänt lungt fram till lottningen. Efter lottningen så blir det rastning, och sedan lungt fram till gruppmomenten. Innan vi ska ut och köra vårt pass så är det endast ff på stället och kontakt som gäller. När allt är klart och vi lämnar planen får Ceasar sitt grisöra och jag blir hypernervös… (varför vet jag inte, innan är jag ganska lugn).
Jag måste se till att Ceasar är lugn och troligen även mellan momenten (har inte testat detta än på tävling utan bara på träning) för annas är risken stor att han bara flamsa omkring…
**MVH Cerrolyn

Har aldrig tävlat i bruks, lydnad eller liknande, men dock på utställning, viltspår & jaktprov. Mina förberdelser börjar någon dag innan tävlingen då jag skriver ner allt jag kan komma att behöva göra och ha med mig, om det är utställning så badas hundaen några dagar innan så den är ren och fin i pälsen, kvällen före tävling packar jag allt vi behöver ha med oss och stryker eftersom från listan, fixar matsäcken och dubbelkollar att allt är packat och att jag inte glömt något.
På tävlingsdagen så ser jag till att kliva upp och gör mig själv och hunden klar i mycket god tid och försöker vara på tävlingsplatsen minst 1 timme före start men hellst ännu längre så både jag och hunden hinner vänja oss vid alla nya intryck.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!