Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2360 ggr
J-Parnebo
0

agility hund?

hejhej!

Undrar om det finns nån hundras som är avlad till agility?

PumiTerror
0

Nej, det finns ingen ras som är det :)

Cerrolyn
0

Som #1 säger, det är en sport för alla raser.

Men jag blev lite nyfiken på varför du undrar det?

**MVH Cerrolyn

J-Parnebo
0

#2 jo, för att vi hade en liten diskussion här hemma. vi ska skaffa en hund till snart, och ja vill börja träna agility , och då pratade vi om det fanns någon spec ras som är avlvad te agility.

Yessica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Border Collie brukar ju vara rätt duktiga på agility ;) Men med rätt träning kan man ha vilken hundras som helst ;D Jag tränar agility med min briard. Hon är jätteduktig på träning, men på tävling får hon frispel och springer runt runt runt ;D hihi! Men jag tror det är för att jag är nervös och hon vet inte vad hon ska göra och sådär. Vi ska träna upp det =)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Tezza
0

#4 Härlig bild på en söt vovve:)

Rosaparaply
0

Jag har fått för mig att Shetland Sheepdog ska vara duktiga på agility - men så är jag ganska nybörjare i ämnet så jag kan ha fel. Själva har vi precis köpt en liten blandrasvalp papillon/chihuahua som vi har tänkt börja träna med.

Cerrolyn
0

Berätta mer om hur hunden ska vara så kanske du kan få tips.

**MVH Cerrolyn

Hennum
0

dom man inte ska ha är väl sånna som inte har de fysiska förutsättningarna, som tax… jag fick lära mej att taxar inte är så bra till agility. och det finns säkert fler raser som har lite för oproportionerlig kroppsbyggnad eller liknande för att det ska gå. resten beror nog mest på individen, tror jag…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Yessica
0

#5 Tack så mycket! :D

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Malin3033]
0

Shetland sheepdog, Lancashire Heeler (små raser)

Border Collie, Långhårig Collie, Australian Kelpie m.fl. (Stora raser) Dock så tycker jag inte man ska skaffa border collie om man "bara" ska träna agility, eftersom det är den ända rasen som avlas på hur duktig den är på att valla, till skillnad från alla andra raser som avlas på hur "snygga" dem är, Border Collie ska valla, punkt slut over and out.

PumiTerror
0

men man ska inte ha BC och så krävande raser till bara agility ;)

Men sheltie är en riktig agility ras, många uppfödare vill ha höga meriter till hundarna ^^

[Malin3033]
0

#11 en pumi är väl också bra agility vovve? kan du inte bifoga en bild på sötnosarna!

SparklingTindra
0

Jag tycker att både pudel och tibetansk terrier är riktiga agilityraser. Jag har själv tränat agility med storpudel och dom kunde konsten att svänga i luften när dom hoppde över ett hinder och det tjänade vi mycket tid på.

[Malin3033]
0

#13 ja, pudlar vet verkligen hur man svänger! både stora och små pudlisar

Maddepadde
0

Om du "bara" vill hålla på med agility tycker jag absolut inte att du ska ha en av dom mer präglade vallhundsraserna, som tex. Border Collie.

Den bästa nybörjar hunden enligt många är ju Pudel, och dom lämpar sig ju till det mesta, speciellt Agility.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

PumiTerror
0

ja, pudel och sheltie tycker jag är finfina agilitynybörjarhundar! Även finfina hundar som kommer långt!

#12, Ja pumi är en jätte duktig agilityras igentligen (bara att min inte är de hah!), men med en pumi kan man inte bara köra agility, dom är aldeles för krävande! :P

*kan slänga in en blid lite senare* ^^

[Malin3033]
0

#16 - man lär sig något nytt varje dag, jag som trodde pumisar var som pudlar. *haha* ska nog läsa lite på rasen, nu blev jag nyfiken!

PumiTerror
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 hah, nä kan inte påstå att dom är så lika igentligen :P

[Malin3033]
0

#18 menade dock inte på utseendet, utan sättet. men min uppfattning av det jag har läst om pumin är att den inte är alls så speciellt krävande, utan den går mer på rutin, är den van att träna varje dag, ja, då blir det ju en liten arbetsnarkoman. det är min uppfattning efter att ha läst på uppfödares olika hemsidor.

PumiTerror
0

#19. ja, så är de ju med nästan alla raser? att om man tränar mkt blir hunden rutinerad och klarar mer, så e de ju med ala raser :). Men man ska inte ha en pumi som ändast sällskap som fungerar med pumi, då blir hunden en ren ODÅGA.. :P

HarrietKiara
0

#8 på AH finns en som tävlar agility med en tax så det är nog väldigt individuellt. :)

Love my Kelpie!

Klara_Svensson
0

Är det nån som kan gemej ett tipps vi har en hund som är ganska stor. får stora hundar starta i agiliti? eller är dett nån viss höjd för att starta?=)Skrattande

[Malin3033]
0

#22 alla hundar får starta i agility. men ett tips är att höftröntga hunden så att ni ser om den har problem med höfterna, har den det skulle jag inte träna den i agility då det kräver mycket av hunden.

Tezza
0

#22 Vad har ni för hund?

Cerrolyn
0

Jag trycker att armbådsröntga och är bra om man ska köra agility, det tar ju på alla leder.

**MVH Cerrolyn