Lydility
Lydility är en ganska ny hundsport som är blandning mellan lydnad och agility.
Jag tycker det låter ganska skoj =)
Hittade en sida med mer info här
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag trode att rallylydnad var en blandning mellan lydnad och agility hmmm ser spännande ut, ska läsa mer…
**MVH Cerrolyn
Rallylydnad har fler sporter i sig som t.ex. freestyle. 

rallylydnad är en sport och freestyle en annan.
Inte en gren ur rallylydnad.
Hemsidan var inte uppdaterad sedan 2004, vad jag kunde se. Lät intressant, men är lydility verkligen något som utövas? Kanske blev det så att rallylydnad trots allt fick större genomslagskraft?
Jag läser gärna mer om nyare hemsidor finns (ska googla själv också).
#3 Nej, men man brukar förklara rallylydnad med att säga att det är som en mix av lydnad, agility och freestyle, det var nog så Tazzar menade.
#5 Japp det var precis så jag menade!
Var hittar ni freestylen i rally-lydnaden?
Jag har varit på kurs idag i rally-lydnad (super kul) och vi har gått igenom alla skyltar i nybörjarklass och jag hittar inget som skulle vara freestyle där. Men så kan jag inget om freestyle heller…
**MVH Cerrolyn

free-style för mig är när man "dansar" med hunden till musik.
Rallylydnad är med som agility-lydnad. Att man kommer fram till ett "hinder"/skylt, och där står det vad som göras skall.
Inget om dans!

"Tävlingsformen rally bjuder på variation och spänning med inslag av traditionell lydnad, agility och freestyle." Stog så på http://www.rally-lydnad.se , men när jag gick rallylydnadskurs så tyckte vissa att lite freestyle kom in när hunden ska gå runt föraren och sånt, kanske inte är så mkt..
Jo jag vet att det står så där.
Hm gå runt föraren? Är det tyskasvängen du tänker på? Det är så mycket lydnad det kan vara. Så gjorde man alltid förr vid helomvändningar i lydnaden och (enligt mitt tycke) den snyggaste helomvändningen som finns.
**MVH Cerrolyn

#10 Jo, kanske man gjorde, men om man inte tränat som de förr i tiden så kanske vissa har tränat in Runt som en freestylerörelse och sen använder den till rallylydnaden, så gör iaf jag.
Klart att det kan vara så.
**MVH Cerrolyn

Sen används frontpositionen, hunden ska förflytta sig från fot till frontposition, det är även en freestylerörelse. Som föregående sa, hunden ska gå runt en med, även så får man peppa och prata hur mkt man vill i princip. Den tyskasvängen är ju lite som ett danssteg med :P