Mätintyg?
Först måste jag ju säga vilken toppensida! Denna kommer passa perfekt för mig! ;-)
Men har en fråga ang. mätintyg till agility. Är det obligatorisk? Och hur skaffar man det? Ronja, min sheltie är mätt hemma, till ca: 33cm, så hon kommer gå i Small-klassen.
Tackar :D
Mätintyget finns i tävlingsboken som man kan köpa på agilitytävlingar eller via SBKs shop http://www.sbk.nu/templates/Page____739.aspx Tävlingsboken Agility RGLR061 15 kr. Och den är obligatorisk på samtliga officiella tävlingar, vet dock inte hur det är med de inofficiella.
**MVH Cerrolyn
#1 så om man köper en tävlingsbok.. ska någon kunnig människa då skriva in hennes mankhöjd? eller hur går man tillväga?
Från reglerna:
**
Tävlingsbok med mätintyg
Den tävlande hunden skall ha en tävlingsbok i vilken mätintyg ingår. På mätintyget skall hundens storleksklass finnas angiven. I tävlingsboken skall tävlingsledaren notera och vidimera de placeringar vilka meriterar till uppklassning och certifikat. Tävlingsbok kan beställas via SBK.
Den tävlande hunden skall ha en tävlingsbok i vilken mätintyg ingår. På mätintyget skall hundens storleksklass finnas angiven. I tävlingsboken skall tävlingsledaren notera och vidimera de placeringar vilka meriterar till uppklassning och certifikat. Tävlingsbok kan beställas via SBK.
Mätintyg
Mätintyg, utfärdat av auktoriserad agility eller exteriördomare, skall kunna uppvisas vid varje tävlingstillfälle. Mätning kan ske tidigast när hunden har uppnått 18 månaders ålder. Slutlig mätning sker efter det att hunden uppnått 24 månaders ålder.
**Mätintyg, utfärdat av auktoriserad agility eller exteriördomare, skall kunna uppvisas vid varje tävlingstillfälle. Mätning kan ske tidigast när hunden har uppnått 18 månaders ålder. Slutlig mätning sker efter det att hunden uppnått 24 månaders ålder.
Hund är endast tillåten att starta i den storleksklass den är inmätt i.
**MVH Cerrolyn
När man anmäler sig till agilitytävlingar så brukar man kunna begära mätning på tävlingen. Jag gjorde så med Tindra. Då skrev han sedan in det i tävlingsboken. Jag har dock inte behövt tävlingsboken på inoff.tävlingarna.
Jag har heller inte behövt vissa den på en inoff tävling, men den åker med i alla fall. Tyvärr så mätte domaren inte Ceasar utan bara konstaterade att han var large… Hade varit kul att veta hur hög han är…
**MVH Cerrolyn
#5 Sicken trist domare. =P Du skulle ha bett att han mätte så du fick veta. =) Jo, jag brukar också alltid ta med boken ändå.
Nä det blev inte så för det var så många hundar som skulle mätas in.
**MVH Cerrolyn
Jag tar alltid med mig tävlingsboken, officiella som inofficiella.
Tex. på Hund2007 (stora mässan) så behövde man tävlingsboken även fast tävlingen var inoff.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Tävlingsboken finns i min tävlingspärm där även stamtavlan mm finns. Så den åker alltid med.
**MVH Cerrolyn