Seg på sommaren
Hej!
Jag drömmer om att debutera i både lydnad och rallylydnad i sommar. Problemet är bara det att hunden min blir så seg av solen och värmen. Det är inte alls samma pigga hund som jag har resten av året, han släpar istället fötterna efter sig, suckar och pustar, håller sig i skuggan, tar inte emot lekbelöning som annars är favoriten och erbjuder knappt någon kontakt alls.
Hur gör ni andra som har en sådan hund? Tränar/tävlar ni bara på höst och vår istället? Eller är det en sådan grej som man kan träna upp?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Det brukar bli bättre ju mer varma dagar hundarna genomlider, de verkar vänja sig. Jag upplever också att hundar som inte är i riktigt bra kondition tar mer stryk av värmen än hundar som är rejält fysiskt tränade, kanske bättre kondis kan hjälpa?
#1 Han är ju inte äldre än 1½ år, så han har ju inte behövt "genomlida" så många varma dagar i sitt liv än. Jag hoppas på att det du säger stämmer, att det blir bättre med tiden.
Angående fysträningen så får jag väl erkänna att den är sådär. Vi har börjat jogga tillsammans men annars är det dåligt med fysträning här hemma. Har tänkt börja cykla med honom också ett bra tag, jag får ta tag i det nu så vi kan bättra på vår kondis lite. Tack för tipset! 😃
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.