Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: lydnadtävlingslydnad
Läst 2998 ggr
amadeusdolls
0

Moment platsliggning

i lydnadsklass 1

Fråga:

Vad är ditt värsta scenario på era första tävlingar med orutinerade hundar?

Varför jag ställer frågan är att jag har en granne/träningskompis med en unghund drygt 2 år hane och vad jag än säger blir de fel och hen kallar mig för proffs etc för jag anser att platsen ska vara så befäst att hunden ska inte hitta på  ex. äta /snusa rulla sig och även stätta sig upp o klia etc 

Hur gör man? 

Personen ifråga och några till i hens kurs ska tävla officiellt om ca 14 dagar och nu vill hen stryka sig bara för en sån sak att jag sa att hen får hård konkurrens på den tävlingen o de va tydligen fel för hen tog de på blodigt allvar ..tyvärr och sa att jag skrämde upp hen att hen får nerver?!?

Michaela-N
4

Nej, hunden SKA ligga stilla, koefficienten på platsen är 4, vilket innebär att om den rullar sig och blir nollad direkt tappar 40 möjliga poäng, svårt att få första pris…

Just platsliggningen är vad jag personligen tycker är allra viktigast att en hund ska klara av på lydnadstävlingar, just eftersom det är det enda moment i ettan som kan påverka de resterande hundarnas betyg och beteende, om en hund ställer sig upp och stör de andra så domaren/TL får gå in och avbryta t.ex

amadeusdolls
0

Hen tar inte tävlandet på allvar o tycker att jag är för strikt när jag berättar hur de är och hen säger att hen tävlar för att de är kul o kamrat/gemenskapen skull inte för en pallplats…

Jag sa åter igen att platsen är de viktigaste och som du #1 sa : de momentet förstör för andra om de skulle gå fel.

Nej, då är jag sk proff o känner alla i hundvärlden o nästa gång skulle hen fråga mig om de gick bra att anmäla till diverse tävlingar för jag känner alla och .. de är bara löjligt av hen sa jag men men får se om hen tävlar eller stryker sig

Hon sa att bk klubben vi är med i vill ha ut tävlingsfolk och jo de stämmer men…momenten ska ju sitta då oxå. 

Jag tycker de är roligt att de i hens grupp vill ut på plan men lite tidigt än, sen så kan de bli giftiga när de väl sitter.. bara finslippning o stadgan i platsen så och ja de har bråttom bråttom

Carro107
0

Det kanske går att föreslå lite fint att han/hon (vägrar använda hen) tävlar med avstår platsen? En chans att se hur långt de kommit i träningen och ingen risk att sabba för någon annan

http://carro107.blogspot.se/

amadeusdolls
0

De är fler som ska tävla den dagen ur hennes grupp som har mer att jobba på men jag kan tydligen inte säga nåt för då blir jag kallad för proffs o de är inte kul. ironi ironi men ska se hur veckan blir på klubben då ja e ny på den nya och denna är en gammal i gamet som känner de flesta där. Måste påpeka att detta inte har med avundsjuka att göra utan jag vill att hon går ut o tävlar men har hört henne säga de jag berättat till henne tidigare till dom som vill så skulle de kunna tolka fel då hon inte säger hela meningar som jag sagt till henne.

emeliagranstrom
1

Igår tävlande jag inofficiellt och en i min träningsgrupp Har verkligen ingen koll alls på sin hund på platsliggningen. Varenda gång när vi tränat tillsammans så har hennes hund ställt sig upp - sprungit till nån annan hund, eller sprungit till ägaren. 

Vår instruktör sa att hon bör avstå platsliggningen på tävlingen men hon sa att när hon tränat på sin BK så hade hennes hund legat kvar så hon tänkte inte avstå. 

Såväl på tävlingen när det var dags för platsliggning så ställde sig först hunden upp direkt då föraren lämnat, när föraren vänt sig om sprang hunden till hunden bredvid så att den reste sig. 

Jag tycker att det är så oerhört EGOISTISKT att lägga en hund på platsen som inte är säker! Det kan förstöra andra hundar och den lär sig ingenting förutom dumheter utav det.

Minakatter
1

Du kan ju tala om att  om hunden reser sej o går fram till en annan hund o drar upp den så blir man rapporterad o i värsta fall så blir man avstängd o får inte tävla mer. 

Man kan aldrig vara 100% på att platsen sitter. Men det ska ju funka på träning i alla fall. 

Min ena går upp o till mej o jag har jobbat med detta nu i nästan 1½ år. Han är osäker  o jag vet inte vad som skulle hända om någon gick på honom. därför tävlar jag inte fast tävla är det jag vill göra.