Tävla eller inte?
Undrar hur ni skulle göra. Det har nästan aldrig gått bra när jag har tävlar, ibland ok. Men de senaste gg har det gått sämre å sämre. Disk de två senaste gg å igår sprang han av planen. Är anmäld till en freestyle tävling nästa helg, men pga att han sprang av planen igår vet jag inte om jag ska ställa upp. Hur hade ni gjort? Åka bara för att ni har betalat eller strykt er? Det går bra på träning men inte på tävling.
kissmekate.blogg.se
Jag hade försökt komma underfund med vad skillnaden är. Kanske är det så "enkelt" att träningen är för olik tävling, ett tips är att träna med massor med störning så att tävlingen inte blir så mycket svårare än träningen.
**MVH Cerrolyn
Håller med #1 och sedan kanske tränat på något annat så inte hunden tröttnar så man skiftar lite att träningen aldrig blir tråkig
Min hund ruttnar snabbt om man tjatar in samma moment o träning för länge och då i ett par dagar så blir de andra saker mm
Att ett träningspass avslutas med lyckade moment i olika svårighetsgrader 🙂
Hemsida www.amadeusdolls.se
I vilket sammanhang lämnar han? Är det något speciellt han dras till eller är det bara "jag säger upp mig" hehe. "Tappar" du honom direkt eller under tiden ni show'ar? :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

När vi tävlar med koppel (rally) så är det mer "sitt"? Aldrig hört det kommandot… När han var lös så gjorde han lite halvdant i ca 10 Sec sen drog han, vet inte om han letade efter de vi åkte med eller nått för han sprang inte specifikt till något. Dock tävlade vi i lördags, han börjar med att sticka , men höll sig innan banan, sen kom han till mig å var jätteduktig och tyckte det var riktigt roligt. Fick beröm av ena domaren efteråt 😄
kissmekate.blogg.se
För att börja med Rallyn, tänk noga efter hur du , tonläge och längden på ordet. Jag själv fick problem på min första lydnadstävling med bla. "Ligg". På träning säger jag "LIGG", kort och ganska hårt vilket resulterar till ett *smack* i marken. Men på tävlingen sa jag "liiiigg", med ljusröst och drog ut på I:et, vilket hon fattar nada av. Hon gjorde därför ingenting, vilket är förståeligt. Jag kunde lika gärna sagt något annat random. På freestylen, filma dig själv när du tränar. Gärna flera gånger och titta om och om igen. Kolla ditt kroppsspråk, hur du rör dig och för hunden :) Det är otroligt vanligt att man väl på tävlingsplan blir stel och för allvarlig = Booooring för din hund. Hellre överdriva och V Å G A - B J U D A - P Å - S I G - S J Ä L V! Något som låter rimligt? :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com