Tävla med patella?
Är det någon här som har en patellahund eller vet någon som tävlar med en patellahund? Sport kvittar väl egentligen men sporten jag tänkt tävla i är freestyle.
Känner mig rätt säker på att min tilltänkta tävlingshund har patella nämligen. Finns det någon god prognos utan operation eller är det bara att lägga ned planerna och hoppas på nästa hund? 😕
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har ingen aning tyvärr.
**MVH Cerrolyn
Har lagt ned mycket betänketid och känner att mitt ego ska inte komma ivägen för hans välmående.
Det blir ingen tävlan för mig och Apache. 💔
Tråkigt att höra. Men jag håller fullt med dig, hans välmående är viktigast.
**MVH Cerrolyn
Undersök honom, för att vara på den säkra sidan, vem vet, kanske han inte alls har patella, om inte annat så har veterinären säkert många goda råd att komma med.
#4 Även om det inte är patella så har han problem med knät och freestylen innebär mycket snurrningar och andra rörelser som inte är helt knävänliga om man har problem.
Han har borreliaviruset i kroppen och var behandlad för det men det kan blomma upp närsomhelst så vet att detta kan lika gärna vara borrelian. :( Men jag måste vara ännu mer snäll mot hans leder än jag varit hitills känner jag. Vad det än är.
*flin* Verkar som att jag har en liten agilitystjärna i valpen eventuellt. 😎
Apache haltar inte alls längre men jag känner likadant - att jag inte vill utsätta hans knän för konstiga rörelser. Men Apache och Frodo lekte för första gången nu i helgen och det var nog den mest speedade jaga-leken jag sett mellan två hundar! Frodo först och Apache "hack i häl" som den lilla heeler han är. Men Frodo var snabbare i svängarna och kunde finta Apache. Lusten att testa honom i agility för skojs skull och eventuellt tävlan står i mitt sikte nu. :)
Det är inte freestyle som jag drömt om under alla år, men ack så spännande ändå! 🦸♂️
Lycka till.
**MVH Cerrolyn
Tack! :)