Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 1258 ggr
Ellenfyrkant
1

Vart krävs medlemskap?

För utställning - SKK För agility, lydnad, freestyle och rallylydnad? Vill gärna ha svar som innefattar både under och över 25. Förstår inte riktigt vitsen med SHU om man är över 18 (min specialklubb har 18 år som gräns)

Mvh Ellenfyrkant

CelsiusT
0

Om det är en lokalklubb för SHU så kan dom inte ha 18 år som gräns, SHU har 25 år som gräns. Om din "specialklubb" är tex en brukshundklubb eller rasklubb så kan man prata med dom och förklara att du vill vara medlem i SHU och ha deras klubb som specialklubb och att man i SHU har valt 25 år, så kan dom ändra det till nästa år.

Men som svar på din fråga. För tävling i agility, lydnad, freestyle och rally så krävs medlemskap i SBK, eller special/lokalklubb under SBK. Så är du medlem i tex SHU så är det en specialklubb som ligger under SBK och det räcker för tävlande i dessa grenar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ellenfyrkant
0

Man kan alltså välja en lokal brukshundsklubb som specialklubb?? Om man är över 25 och därmed inte kan välja SHU. Så räcker det att gå till klubben nästgårds och betala in medlemskap så är man även upptagen i SBK?

Mvh Ellenfyrkant

CelsiusT
0

#2 När man är medlem i SHU så får man välja en lokal brukshundklubb som specialklubb (eller tex sin raskubb). Man får alltså två medlemskap till priset av ett (som dessutom ofta är billigare än att betala direkt till lokala brukshundklubben).

Är man över 25 år så kan man inte vara medlem i SHU. Vill man då tävla i dessa grenar går det utmärkt att betala medlemskap i valfri brukshundklubb (eller rasklubb). Självklart kan man även som yngre än 25 år välja att betala medlemskap i valfri brukshundklubb (eller rasklubb) för att tävla i grenarna som nämnts.

Michaela-N
0

#1 Det är fel, SHU är inte en specialklubb under SBK, det är en organisation under SKK. 

Och nej, ett medlemskap i SHU räcker inte för att tävla lydnad. För lydnad krävs det att du har medlemskap i SBK.

Ellenfyrkant
0

#4 Här skiljer sig alltså agility och lydnad åt? Men om man har medlemskap i SHU kan man välja sig till medlemskap även i SBK, eller?

Mvh Ellenfyrkant

CelsiusT
0

#4 Sorry, menade faktiskt inte att SHU ligger under SBK utan SKK, där man kan välja SBK som specialklubb. Ser när jag går tillbaka och läser lite att jag snurrat en massa när jag skrivit. Var nog väldigt trött igår, hänger knappt med själv på vad jag menat. 

Men du har fel i att medlemskap i SHU inte räcker för lydnadstävling, det gör det visst.

Michaela-N
0

#6 Nej. För att tävla lydnad krävs som sagt medlemskap i SBK.

"Vid lydnadsprov (annat än SM) arrangerat av klubb inom SBK-organisationen krävs enligt regelverket medlemskap i SBK och man kan då bara representera en SBK-klubb (lokal- eller rasklubb) som man är medlem i."

Du får gärna titta efter i reglementet själv om du inte tror mig 😂

http://www.sbk-ond.se/Dokument/Regler/lydnad1-3.pdf

(Hint! Sida 11 😃)

CelsiusT
0

"Vid lydnadsprov (annat än SM) arrangerat av klubb inom SBK-organisationen krävs enligt regelverket medlemskap i SBK och man kan då bara representera en SBK-klubb (lokal- eller rasklubb) som man är medlem i. Ungdom (7-25 år) kan med enbart hundungdomsmedlemskap tävla på SBK:s alla tävlingar." Källa: brukshundklubben.se

Om inte annat kan man som SHU-medlem välja en SBK-lokalklubb som specialklubb, då är man medlem i SBK, jag har tävlat massa gånger i lydnad som medlem i SHU. Tror till o med att jag första åren tävlade som enbart SHU-medlem då jag från början hade rasklubben som specialklubb. Men det ska jag inte svära på, sista åren jag tävlade hade jag iaf SBK-lokalklubb som specialklubb och det vet jag att det räcker.

Michaela-N
0

#8 Konstigt, för det står inget om det i reglerna.

CelsiusT
0

#9 Ja som sagt, jag har aldrig ännu varit fullmedlem i en brukshundklubb, så jag vet att det fungerar att tävla lydnad med medlemskap i SHU. Oavsett vad som står i reglerna.

Ellenfyrkant
0

Jag förstår fortfarande inte hur specialklubb fungerar. Kan jag välja tex Kungälv brukshundklubb som specialklubb via SHU? Kommer jag då undan att betala medlemsavgift till klubben? Känns konstigt. Sen undrarvjsg även. Räcker medlemskap i brukshundsklubben man har närmst för att få tävla på SBKs officiella tävlingsr?

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

#11 Ja på alla frågor.

CelsiusT
0

#11 Som sagt, ja på alla frågor. 

Men det är ju inte så att du "kommer undan" med medlemsavgiften. Men du behöver inte betala dubbel avgift. Det är ett samarbete som förbunden har, så om du betalar medlemskap i SHU så ingår det i priset ett medlemskap i tex en lokal brukshundklubb (tex kungälvs bk för dig om du väljer den).

Workingdog
1

man får till och med 3 medlemskap när man är medlem i SHU.

1. Lokal Hundungdom

2. SKK-medlemskap. Detta gäller bara fram till att du är 18 år! 

3. Valfri specialklubb. Här kan man då välja ex en rasklubb eller en SBK-lokalklubb. SBK's lokalklubbar har så att du får det medlemskapet på köpet tills du fyller 25. Vissa rasklubbar har till 18. Vilket betyder att om du då måste betala in separat till den rasklubben efter du fyllt 18 (om du fortfarande vill vara medlem i den så att säga)

Jag var med i Aussieklubben först, men bytte nu till min lokala brukshundklubb då det är dom jag vill tävla för i brukset.

Du får tävla i alla grenar med enbart ett SHUmedlemskap. Är du dock över 18 år så måste du vara medlem i en SBK-ansluten klubb för att få tävla i brukset. Vilket kan vara en lokal BK eller en rasklubb för de raser SBK har avelsansvaret för!

Vill även poängtera att man VISST kan vara medlem i SHU efter att man fyller 25. Och tillochmed tävla för en SHU-klubb om man så vill. Det ända är att du inte får skk och en specialklubb på köpet. Sen att din lokalklubb inte får något bidrag för ditt medlemskap då du är över 25 år. Men det gör ingen skillnad för dig som individ, och det är fritt fram att vara medlem i SHU hur länge du vill!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

CelsiusT
1

#14 Ja man får 3 medlemskap (upp till 18 år, sen bara 2). Men TS frågade efter vitsen med medlemskap i SHU efter 18 år, därför tog vi inte upp SKK-länsklubbsmedlemskapet ;P Men bra att du poängterar det om någon annan läser. 

Men jag visste inte att man får tävla för SHU efter 25 års ålder? Räcker det alltså även då med medlemskap i SHU för att tävla i tex agility? Det hade jag ingen aning om. Dom gör ju bara reklam om att det är för 7-25 års ålder. Men om det stämmer var det trevligt att höra, fortsätter gärna att tävla för dom istället för tex BK.

Monstertassar
0

Om jag inte har fel nu då..

Du kan fortfarande vara medlem i SHU för att t.ex hjälpa din HU klubbs yngre, mindre erfarna t.ex. DOCK kan du inte tävla för klubben på samma sätt om du vill tävla i lydnad för då måste du skaffa SBK-medlemskap efter 25 år. Har för mig att de är något liknande, men rätta mig om jag har fel :)

Ellenfyrkant
0

Men man måste inte bli medlem i SBK om man är medlem hos en lokal brukshundsklubb?

Mvh Ellenfyrkant

CelsiusT
1

#17 Det blir man automatiskt. När man betalar medlemskap till sin lokala klubb så går en viss summa till centralförbundet SBK och resterande belopp går till lokalklubben. Så det är aldrig hela avgiften som går till den lokala klubben, utan dom betalar en summa för varje medlem till centralförbundet.

taylor__lambert
0

läste alla kommentarerna… Shit vad invecklat allting vart är helt borta i huvudet nu :s Säg mig, jag är 19 och vill snart börja tävla med min tik (när hon har åldern inne) vad ska jag ha för medlemskap då?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CelsiusT
0

#19 SHU Lätt som en plätt ;P

taylor__lambert
0

#20 och då kan jag vara medlem där tills det att jag fyllt 25?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CelsiusT
0

#21 Japp, och tydligen även efter det, men det har jag sämre koll på hur det fungerar. Men fram till 25 års ålder kan du vara medlem hos SHU och tävla för dom. I medlemskapet ingår även gratis medlemskap i en lokal brukshundklubb (du får välja vilken när du ansöker om medlemskapet hos SHU).