Smiter på tävling
Hej!
Jag har en hund som sticker sin egna väg för att hälsa på publiken när vi tävlar. I visa fall kan jag ropa tillbaka henne, men då har hon redan satt tassarna utan för och diskat sig. Detta förekommer i freestyletävlandet. Har även hänt en gång på agilitytävling, men brukar gå bättre där.
Ni som har/haft problemet. Hur burkar ni göra för att öva så hunden inte sticker?
Träna med mer störning, folk som lockar och ropar. Stadga moment m.m. mer helt enkelt.
-
Bekant med liknande problem, man är lite handfallen i de lägena men öva på mindre träningar/klubb tävlingar där det är bekanta som vet att det kan hända så att de avvisar din hund om den kommer farande i publiken.
Problem jag sett är att när hunden kommer till publiken blir de glada och klappar hunden vilket såklart skjälper träningen mellan förare och hund.
Jag har jobbat på inkallning med väldigt jobbig störning för hunden. Bl.a att lära hunden Hit och inte själva tonfallet, därför har jag tränat att platsa min hund, sedan gå iväg ca 10 meter och ropa alla möjliga olika saker, t ex tomat eller vad som helst, sitter han kvar blir han belönad och sen säger jag Hit.
Det kan underlätta (inte säkert men kan göra) om det t ex är personer som pratar till hunden i publiken.
Det var iaf lite tips, en av de jag känner slutade tävla då de inte orkade men det går ju säkert att bli av med problemet, lycka till! :)