Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 2825 ggr
nadilda
1

Hur ser det ut?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tränade lite lydnad igår, Dolly var duktig❤️

Här är en film när vi kör linförighet, hur ser det ut? Jag vet att första sättandet är väldigt fult och att hon tappar fokus en gång, men då var det min syster (som filmar) som gjorde något konstigt.

gylleneschappen
0

För ett mer naturligt utseende hade ja önskat att i alla fall vänster arma kom ner och pendlade lite, sänk högra handen lite, hunden är i fin pos, men jag hade önskat 90 gradiga vinklar när du svänger, just nu gör du böjar i svängarna, ett snyggt helhetsintryck ger ju högre poäng, fint annars

nadilda
0

#1 Tack! 😃Är sådant jag behöver höra för är helt grön så ser inte sådant själv!

nadilda
0

#1 Om du utgår från linförigheten, klarar jag att debutera 1/12 i år? 🤐

nadilda
0

Inkallning på denna filmen, vi jobbar fortfarande med avsluten men hon har gjort stora framsteg på kort tid så det sitter nog snart 🙂

gylleneschappen
0

Visst ska du kunna tävla i december, ser inga problem med det i din linförighet.

Inkallningen skulle jag vilja att hon är mer fokuserad på dej, nu tittar hon bort när du lämnar henne, om du passar på att döpa momenten så kan du

förbereda henne inför momenten hon ska göra, "nu ska vi springa snabbt" nu är det ligg" nu ska du stå"

jag skulle önska mer driv i hennes galopp och som du själv säger bättre avslut.

Önskar dig ett stort lycka till

nadilda
0

#5 Ja, bättre driv behövs absolut! Tränade lite mer på det igår och då var det fullfart minsann. På videon så går det förbi en människa med hund så hon kollar bort, fast det är i för sig ingen ursäkt för på tävling kommer det ju finnas hundar.

Vårt största problem nu är, apporteringen och att jag inte har någon som jag öva platsliggning med. Hon behöver övas med andra hundar 😕

Tack så jätte mycket, både för tips och lyckoönskningar! 😃

nadilda
0

Blir ingen tävling i December, var för rädd för vädret + att hon kom in i någon slyngelålder (bättre nu). Istället så är vi nu anmälda till en tävling den 29/3 så vi satsar för fullt på den!  😃

Här är en ny video på när vi tränar linförighet:

nadilda
0

Här kör vi ställande under gång, men hon tar väldigt många steg där. Hon brukar köra bättre!

nadilda
0

Läggande under gång har vi gjort stora framsteg med de senaste veckorna!😃

[fantasi]1
0

kul med debut, lycka till! =)

nadilda
0

#10 Tack så mycket! 🙂

Mr_Si
0

jättetrevlig tråd, blivit mer nyfiken på lydnaden på sistone. Lycka till med debuten och lägg upp fler videos :)

nadilda
0

#12 Tack så mycket 🙂 Tänkte filma snart ingen, men kan se om jag har lite gamla videos som jag har!

Lydnad är faktiskt super kul, började små träna lite bara på skoj men var roligare än vad jag trodde tyckte både jag och Dolly 😃

Minakatter
0

Lite tips. 

Tänk på att hon ska ta kontakt med dej när du säger FOT. Gå inte innan hon har kontakten. 

Vinklarna ska inte vara runda utan kantiga. När du gör tex höger om halt tänk på att stanna på linje. Nu tar du steg framåt samt trampar omkring när hon ska sätta sej. 

Ha lite längre koppel o tänk på att gången ska vara naturlig o då ska den lösa armen pendla lite. Annars kan du får avdrag för kropps DK. 

Ang ingångar så visa henne runt med vänster hand inte höger som du gör på filmen. då kan du behålla kroppsriktiningen framåt. 

Men ser en bra grund att stå på. Till i vår kommer ni vara jätteduktiga. 

Lycka till.

nadilda
0

#14 Tack, behöver verkligen alla typer av små tips! 😃

Cerrolyn
0

Ledsen, har tänkt så många gång att titta men inte gjort det. Men nu så.

Jag kommer att kolla alla filmer och skriva vad jag tycker innan jag läser vad andra har sagt. Efter att jag har kollat alla så kommenterar jag vad andra har sagt.

Film1 #1

Är det du som är osäker på om du ska svänga vänster eller helt om första gången, eller var det för att få med henne mer?

Annas är första reaktionen att det är en lycklig hund, hon ser glad ut och sådant ska man ta vara på.

Försök att jobba på svängarna också så de blir renare.

Tips till din syster. Kolla i mobilens/kamerans fönster så blir det lättare för åskådarna att se. Annas blir det lätt att de hamnar utanför bild.

Men överlag så tycker jag att du har en bra början. Bara att fortsätt och utmana henne med störning.

Film2 #4

Du går ifrån henne när hon har fokus på något helt annat. Jag har inte sett resten men befarar vad som kommer då hon inte är i fokus från början.

Gick bra ändå.

Hon har en oönskad tempväxling och du flyttar dig till pos när hon kommer fram. Det är meningen att hon ska jobba för att komma rätt, inte du.

Jobba och ha godiset i vänster hand istället för höger. Har du godiset i höger så blir det att rumpan på hunden pekar ut. Googla på belöningsplacering så kommer du förstå vad jag menar.

Film3 #7

Jag gillar inte att du är kapad, svårt att se om du gör några dk eller ej. Kamerakvinnan är bättre och jag tycker att detta är en klar förbättríng mot innan.

Film3 #8

Jag blev nog lika chockad som hunden att momentet var igång. Ni hade fin kontakt i lf (linförighet) i #1 så jag är säker på att ni kan  bättre där.

Framföringen (fotet innan kommandot stå/ligg heter så) var inte så bra, hon känns ofokucerad och jag tror ni kan det bättre. 

Hur har du tränat in själva stannandet?

Glöm inte att när du kommit in i pos ska hunden sätta sig på komando, men jag förstår varför du avslutade där.

Film4 #9

Hade önskat att filmen börjat något tidigare, lite svårt att få en helhetsbild tycker jag. Man hör t ex inte ditt kommando.

Likaså här ska hunden sitta upp sedan, men ajg förstår (igen) varför du belönar här.

Har inte någon klubb inärheten av dig friträningskväll som du kan åka till. Brukar inte vara så svårt att få tag på hundar att öva på där. Vart bor du, kanske någon här kan tänka sig att träna med dig.

Summa:

Jag tycker personligen att ni är på god väg och är säker på att ni kommer att klara det. Försök att komma iväg på någon tävling för att bara titta innan du tävlat själv så du får en bild av det om du inte redan har det.

**MVH Cerrolyn

nadilda
0

#16 Tack så super mycket för ditt långa svar!

Jag har jobbat super mycket med svängar nu, både med och utan Dolly. Jag försöker också tänka på att hon ska ta kontakt innan vi går. Belönar nästan alltid med vänster hand, så var skumt att jag inte gjorde det på filmen. Vi har tränat mycket ställande men på den filmen så ser allt kaos ut, hon är bättre nu. Att jag belönar på marken är för att jag innan har haft super problem med att hon sätter sig innan jag säger till, så nu får hon på marken och sedan sätter jag upp henne sedan. En annan sak som jag har problem med, precis som du säger, är att jag gärna fuskar och anpassar mig efter henne istället för tvärt om.

Jag har fortfarande inte hittat någon att träna med, funderar på att gå med i någon träningsgrupp. Saken är det att den lydnadsgruppen som finns på min klubb är på tisdagar, dagen innan jag går kurs med henne. Blir lite mycket för henne då kanske? Jag hade väldigt gärna haft någon som jag kunde träna med, men är rätt så blyg. Och de jag känner från kurserna ajg har gått är inte intresserade av tävlingslydnad.

Cerrolyn
0

Träna på sättandet separat, dvs se till att hon står (du kan använda hur många hjälper du vill) och sedan ställer du dig framför henne och går tillbaka, vänta (hjälp henne att stå kvar) och säg sedan sitt.

Samma sak kan du göra med läggandet.

Jag bor i kronoberg, bor du här så kanske vi kan ses.

Att träna och gå kurs dagarna efter ser jag inte som en nackdel utan tvärt om. Det blir mer repetition och hon har saker och ting färskare i minnet.

Kom i håg att denna typ av träning är en färskvara…

Se gärna på nya filmer.

**MVH Cerrolyn

nadilda
0

#18 Har tränat lite på det och ska träna mer! Bor tyvärr inte i Kronoberg, men jag har kusiner i Växjö som jag besöker titt som tätt.                   Ska fundera på det här med att köra både tisdag och onsdag, jag ska ju hinna med det själv också.  Och tur är det väll att träning är en färskvara för annars hade jag varit galet uttråkad 😉

Tänkte be någon familjemedlem att filma oss idag 🙂

Cerrolyn
0

Hojta till nästa gång du ska hit så kan vi se om vi inte kan träffas.

Ser fram mot filmen.

**MVH Cerrolyn

nadilda
0

Har kört lite ställande under gång och linförighet idag. Dolly hade inte lika bra driv som hon brukar och hon var inte riktigt med, är rätt så säker på att det beror på att hon just börjat löpa. Syns mest på linförigheten.

Här är ställandet:

nadilda
0

#20 Ska jag verkligen göra! 🙂

Ser väldigt rörigt ut…

Cerrolyn
0

#21 - Ställandet. Som du skrev är det inte mycke driv, men annas snyggt, bara något steg där. #22 - LF Hon är inte med. Jag tycker du ska ta en pause medans hon löper så detta inte blir bestående. Tips från mig.

**MVH Cerrolyn

nadilda
0

#23 Ja tänker nog ta en paus, känns inte lönt att träna med henne just nu! Väldigt synd då jag hade massa planer nu under jullovet!

nadilda
0

Var duktig och filmade idag, men tyvärr raderades de lyckade videorna på något magiskt sätt, inklusive filmen på den bästa linförigheten vi nog någonsin gjort 😟

Men här kommer en video på ett failat ställande under gång, en inkallning utan fokus och ett segt läggande 😛 Finns dock lite bättre bitar 👍

nadilda
0

#25 Kan tillägga att det första vi ska köra är inte ställande under gång utan ett lite förvirrat läggande under gång.