Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 3858 ggr
Ellenfyrkant
2013-10-25 22:36
0

"hit"?

Hur ska kommandot "Hit" se ut i tävlingslydnad. Ska hunden sitta på min vänstra sida när hon kommit fram eller kan hon sitta mitt emot mig? Ska hon cirkulera runt föraren för att hamna på vänster eller ska hon vända rumpan åt mig och sätta sig bredvid? Något mer viktigt att tänka på vid denna sortens inkallning?

Mvh Ellenfyrkant

Workingdog
2013-10-27 18:00
0

utdrag från Klass 1 reglerna "Momentet börjar då föraren lämnar hunden och slutar då hunden intagit utgångsställning" 

Ugångsställning är sittandes vid din vänstra sida.

Hur den kommer dit är det du själv som bestämmer. Vanligast är att dom svänger runt med rumpan. Men att gå runt föraren är också helt okej. Och även den såkallade IPO-Inkallningen. Där hunden kommer och sätter sig framför dig, för att sedan efter 3 sekunder så kommenderar du fot och så ska hunden sätta sig vid din vänstra sida. (genom att antingen svänga rumpan eller gå runt) Dock om du använder IPO-inkallningen måste du informera om detta innan :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Ellenfyrkant
2013-10-27 19:31
0

#1 Tack!! är något av alternativen att föredra eller är det smaksak? Varför ska man meddela innan om man använder sig av IPO-inkallning? Annat sätt att bedöma?

Mvh Ellenfyrkant

Workingdog
2013-10-27 21:19
0

#2 det är väl en liten smaksak, men jag tycker personligen att svänga in med rumpan är snyggast och även säkrare. För om hunden går bakom ryggen så har du ingen koll den sekunden du inte ser hunden. Hunden kan få syn på något annat och sticka iväg, du har liksom ingen kontroll där ;) Svänga in med rumpan är det man ser överlag på tävlingar också

Och varför man måste meddela innan om man använder IPO-inkallningen vet jag faktiskt inte varför. Då jag själv inte använder den så är jag inte så insatt i det :)

/Mvh Jennifer

Ellenfyrkant
2013-10-27 21:52
0

#3 men de bedöms likvärdigt? Känns som att det är svårare att lära hunden att vända sig om på plats, mer naturligt att gå runt? Min första hund går bakom min rygg på fot, busenkelt att lära, bara att leda honom bakom ryggen med en godisbit. Nu harvar valp och vill tävla och då träna rätt från början. Men har inte kommit på hur jag ska få henne att hamna "tätt & rätt" genom att svänga sig in?

Mvh Ellenfyrkant

Workingdog
2013-10-27 22:13
0

Ja det bedöms likvärdigt, det ska det göra. Men jag tycker inte alls det är svårare att få hunden att vända sig om på plats. Det handlar mycket om bakdelskontroll, vilket dom även behöver i vänstersvängar osv :) Om dom är medvetna om bakdelen är det busenkelt. Det är inte alls svårt att lära in. Precis som du kan leda en godis bakom ryggen kan du leda godisen i en båge så kommer den in på det viset :) Sen finns det ju massa andra metoder än "locka med godis" också :)

/Mvh Jennifer

[fantasi]1
2013-10-27 22:55
0

Bra frågeställning! som tidigare sagt så är "alla" sätt godkända, därför har jag från början tränat in två olika kommandon på min hund. "Hit" betyder sitt framför, och "fot" betyder sätt dig i fotposition :) Jag använder mig av bakdelsförflyttning istället för att hunden ska gå runt just för att det går fortare och ser snyggare ut om hunden gör det på ett bra sätt!

Cerrolyn
2013-10-28 21:45
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var har du läst det? Kollade i min regelbok och det står inget om det under inkallning.

Filmen är från 2011 när jag och Ceasar tävlade i eliten, men kolla avslutet.

Men nästa funderar jag att ha att hunden gå runt, men jag har inte bestämt mig än.

**MVH Cerrolyn

Workingdog
2013-10-28 21:52
0

#7 skrev om fler saker i #1, vad är det du syftar på som du inte hittar? :)

/Mvh Jennifer

Cahira
2013-10-29 00:48
0

Min ena hund hamnar snett om hon springer runt för hon springer inte långt nog och min andra hund är så lång att han blir rakare om han springer runt. Så det kan bero lite på hunden vad som är "bäst" för er. :) 

Hunden som nu bor med mina föräldrar snurrade runt och det valde han helt själv efter vi traggat ingångar från stillastående. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cerrolyn
2013-10-29 17:48
0

Jag hittar inte detta med att man måste säga till om man har ipo-avslutet. Så därför undrar jag var du läste det.

Jag tycker det är lite svårt att bestämma mig för vilken ingång jag vill ha på nästa.

* Att köra fiskkroken (hunden kommer in direkt på vänster sida) gör att man alltid ha koll på hunden.
* Att köra att hunden gå runt tycker jag är snyggast om det sker utan lov och att hunden sitter rakt.
* Att köra ipo ingången. Jag kanske kommer att köra ipo och at lära om kan innebära ett problem.

**MVH Cerrolyn

Workingdog
2013-10-29 18:28
0

#10 Har pratat med folk som kör IPO-ingången på lydnadsplan och har fått sagt till mig att det är så. Kan bero på att i reglerna står det  "Kommando: ”Stanna kvar” – (Hundens namn) ”Hit” " och i IPO-inkallningen är det hit, sen fot. Alltså ett extra kommando. Jag vet inte säkert men kan ha med det att göra. Kan även ha med det att göra att om dom inte vet att man kör IPO-inkallningen så kan det bli svårt att bedömma, sätter sig hunden fel? är det tänkt att den ska sitta framför eller blev det fel?

Förstår du hur jag tänker? :) Jag skulle iallafall köra det säkra före osäkra och säga till innan att man använder sig av IPO-inkallningen

/Mvh Jennifer

Cerrolyn
2013-10-30 14:48
0

Detta är vad jag har hittat i reglerna om det.

Vid hunds inkommande till den stillastående förarens sida accepteras att den först sätter sig framför och sedan kommenderas in till vänster sida. Föraren avgör när hunden ska kommenderas in.

Men för att JAG vill känna mig säker så ska jag fråga en domare om detta.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
2013-10-30 16:54
0

Har pratat med både en som tävlade i klass 1 för några veckor sedan med ipo ingångar och en domare.
Man behöver inte säga något innan.

**MVH Cerrolyn