Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 1916 ggr
[poppy91]
0

Frikommando?

Hur använder ni frikommando?

Jag säger varsågod när min hund är "klar" med övningen, när hon får resa sig tex. Men nu när jag använder klicker funderar jag på i vilken ordning jag ska göra saker och ting.

Om ni ger kommandot ligg, i vilken ordning klickar ni, belönar, ger frikommando?

Sugar Mist
0

Jag säger "hopp å lek" när min hund får frikommando. Har han legat en stund under kommando klickar jag, belönar och säger "hopp å lek"

-

MelliPirelli
0

Jag använder "okej" som frikommando 🙂

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

BettySue
0

Klicket avslutar övningen, så när hon legat, och jag klickat, så får hon ta belöningen, stå upp eller göra vad hon vill, och sen ger jag ett nytt komando. När jag är klar med träningspasset säger jag "det räcker". Då vet hon att nu kommer inget mer.

[SophD]
0

Typ "Stick iväg!" det är vad hon är van vid av sin förra förare :) 

Då får hon springa och leka fritt. Annars när vi kommer in efter promenad och hon stannar så vi kan torka tassarna säger jag "Varsågod" när hon får gå vidare in i huset

Cahira
0

Klart! är en bra slutsignal :) Eller Färdig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cerrolyn
0

Inget. Och jag är nöjd med det.

**MVH Cerrolyn

Workingdog
2

Använder massa olika. 

Okej - använder jag vid externbelöningar eller som frikommando vid moment nära mig. 

Snyggt - det där är bra, men stanna där du är, jag kommer med belöningen till dig

Ja - Kom och ta belöningen hos mig

Sen har jag klickern ibland men använder den enbart i detaljträning som platsen och fjärren. Då är det bra, men du är inte HELT fri än, utan det var BRA men vi ska fortsätta jobba så ha kvar positionen. 

Nu är vi klara - nu är träningen slut för denna gången. 

Sen har jag stärkande ord som bra och duktig. Det är du gör rätt nu men fotsätt jobba som du gör så kommer belöningen snart

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[poppy91]
0

Men alltså. Snälla ni…. LÄS inlägget ni svarar på. Vafan. Jag begriper inte detta, förvirrar ni mitt inlägg med något annat? Igaf vad ni använder för kommando, var ser ni mig fråga det? Ingenstans. Tack för infon, men det vad inte alls det som var frågan.

Märklig källa till frustration från min sida, visst, men herregud. Tack till er som faktiskt svarade på mitt inlägg, tycker fortfarande det är lite krångligt :)

Cerrolyn
1

Jag svarade på denna frågan: Hur använder ni frikommando? och som jag får fram är de det som de andra har svarat.

Om ni ger kommandot ligg, i vilken ordning klickar ni, belönar, ger frikommando?

Jag ger kommando "ligg" hunden lägger sig belöna med ett lugnt "bra" låter hunden ligga lite till, därefter får hunden godiset.

Vad jag har förstått på klickerträning så är det:
* Få hunden att frivilligt lägga sig.
* Klicka och belöna direkt efter.
* Fri kommando för att kunna göra om övningen. (Är mycket osäker på det sista, eller om det helt enkelt är "nu ska vi inte träna mer").

**MVH Cerrolyn