Spårhjälp sökes
Jag skulle vilja börja med personspår med min jrt, men vi får itne till det. Ludde spårar bra på tex ekorrar och liknande, men han förstår inte att det finns ett spår när vi försöker personspåra.
Nu har jag själv lagt spåret, och det kanske kan vara en del av problemet? Jag står ju bredvid honom.
Jag har försökt lägga tydliga spår med stark doft (sparkat upp där spårupptaget blir samt dragit fötterna i marken utan att lämna märken). Spåren har bara gått rakt fram utom i slutet då det har gått 2-3 steg i sidled för att kunna gömma en älskad leksak i slutet. Med tydlig spårmarkering vid vändningen.
Antingen får han luftvittring på leksaken eller så går han därifrån. Han försöker inte ens spåra.
Vi bor ca 5 mil utanför Norrtälje, men jag har egen bil och kan köra en radie på runt 5-7 mil för att möta upp någon.
Ludde har stora problem med okända människor och hundar. Därför är en vanlig kurs inget bra alternativ. Hans problem med människor och hundar är något vi jobbar med, och jag har anmält mig till brukshundsklubben för att vi ska kunna socialträna på deras öppna träningar.
Ersättning enl. överenskommelse.
Kontaktuppgifter ges ut via PM till den/de som är seriöst intresserade av att hjälpa oss.
MVH Hanna och Ludde.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag tänker ju spontant för att få mer "doft" kanske du bör spotta i spåret?
-
Det ska jag ha i bakhuvudet. Ingen tanke som har slagit mig :)
Medarbetare på jack russel terrier