Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: lydnadtävlingslydnad
Läst 1739 ggr
[japptravare]
0

Lära rulla runt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge velat lära min ena hund Fiffi rulla runt. Hon är smart och lär sig mycket fort, men har haft problem med just rullandet. Hur ska jag göra?

tsset
0

Hur har du gjort tidigare och vad är det som inte har funkat? Om det är så att hon inte vill kan det ha att göra med att hon tycker det är läskigt att rulla över på ryggen. Min yngsta vägrar att rulla runt av den anledningen(men åla omkring på gräsmattan gör bra…hmm).

Jag skulle börja med att lägga sig, sen lägga sig på sidan och sen rulla runt halvvägs, sen hela vägen. Stycka upp det i smådelar och öka kraven liksom ;)

Yessica
0

Du har fått bra tips i #1. Du kanske också ska träna på mjukt underlag så det inte blir obehagligt, för vissa hundar tycker det är riktigt obehagligt. Du kan också sätta dig på golvet, så du inte blir så hotfull. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[japptravare]
0

Jag sitter alltid på golvet och gör det på mjukt underlag ^^ Men precis när hon ska "välta" till sidan så reser hon sig upp :/

tsset
0

#3 kan mycket väl vara så att hon tycker det är obehagligt, var noga med att berömma när hon nåt sin "gräns", alltså innan hon hinner börja resa sig upp. Fortsätt sedan att berömma varje litet försök att välta över lite, om det så bara är blicken åt rätt håll. Ställ inte för höga krav på henne! Hon tycker troligen att det är läskigt.

Och gör hon inte det, är det också bara mer träning som gäller. Beröm för varje litet rätt som jag nämnt, små kravsteg och GOTT godis/KUL leksak/osv…

Tänk också på vart du ger henne godiset/leksaken/annat, är det hos dig när hon ställt sig upp kommer hon nog fortsätta att bara rulla halvvägs - det är ju när hon ställt sig upp som godiset kommer! Testa att lägga det vid rätt sida, eller slänga eller hur du nu gör. Så hon får dragning åt rätt håll - vidare runt alltså ;)

Yessica
0

Återigen tog #4 orden ur munnen på mig Skrattande Så prova så, när två tänker lika. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

HagaHaga
0

Klickträna henne det gjorde jag på min hund. Använd ordet "rulla". Lycka till!