Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketttävlingar
Läst 2395 ggr
Kelin
0

Vågar inte anmäla

Tränar hundarna dagligen… Men vågar inte anmäla till varken agility, freestyle, HTM eller lydnad.. Hur gjorde ni första ggn? Ställer ut hundar, men de känns inte som samma sak.

Frida&Chira
2

Jag har precis anmält mig och mina 11 månaders tik till våran första tävling i lydnad. Tävlingen är om tre veckor. Det tog emot men läste en bra artikel om att stilla sina tävlingsnerver. Där sto det att man ska se de första tävlingarna som träning för att se vart man ligger i träningen. Det ska vara superkul att tävla med sin hund och det ska i början vara helt utan förväntningar och krav. Jag kommer gÅ in på planen med målet att ha superroligt med min hund! :) Och bara gör det. Betala in annälningsavgiften och bara bestäm dig, vågar du inte chansa och anmäla dig nu kommer du inte våga det om ett år heller! Man måste träna på att tävla :) du kan ju alltid anmäla dig till någon liten tävling först :) Lycka till och våga satsa!!

Cerrolyn
0

Vad är det som gör att du inte vågar anmäla? Skriv gärna ner dina tankar om detta. Vi har alla varit nybörjare inom detta och minns hur det var. Som jag upplevde det så var det inte så farligt som jag trodde.

**MVH Cerrolyn

Kelin
0

Rädd för att vara oduglig.. Inte veta hur allt går till osv.. Vill gärna ha någon som kan förklara hur allt går till med mig, men känner mest utställningsfolk där jag bor. Eller jakt människor, inget jag vill syssla med :/ iallafall inte med mina phalener haha

Cerrolyn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Var fanns den artiklen?

Åk och kolla på en tävling innan så du får ett hum om hur det går till. Du kan även kolla här eller på fb om det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig.

Kag bor i Växjö och skulle kunna hjälpa dig om du bor i närheten. Är dock kass på de nya reglerna men jag hänger med i alla fall. Går ju att läsa in sig om man har en bild. Och just denna bilden kan vara svårt att få i huvudet när ma läser reglerna och är ny.

I videon är det platsliggning och tandvisningen är sist men jag har varit med om att det är först.

**MVH Cerrolyn

[Timantis]
2

Åk o titta på en tävling. Är mest van med lydnad av de grenar du pratar om o där talar ju tävlingsledaren om precis hur man ska göra annars går det till så här innan.

Du går in på SBK tävling o registrerar dej o hunden. Där finns alla tävlingar som är i Sverige. När du bestämt vilken tävling du vill anmäla till så står det där Anmäl ….. då klickar du o sen får du anvisningar om vart o hur du ska betala. ca 2 veckor innan tävlingsdax får du ett PM antingen hemskickat eller via mail o numera i de flesta fall på SBK tävling på samma plats som du anmälde så då får du ha lite koll själv.

På tävlingsdagen så åker du i god tid till tävlingsplatsen rastar av hunden o sen anmäler du i klubbstugan. Där kan du även tala om att det är din första tävling o då hjälper dom dej o kan tala om lite till hur det funkar under dagen. ( jag hoppas verkligen de är så snälla i alla fall annars är folket helt på fel plats)

Vid samlingen vars tid står på PM så lottas startordningen ut samt Tävlingledaren presenterar dom som "jobbar" på plan. Domare o skrivare.  TL ( tävlingsledaren) talar även om hur många grupper på platsen det är o vilka nr som är i vilken plats. Samt även när tandvisningen är. När det är klart brukar det vara 5-10 minuter tills det är dags för platsläggning den är oftast först.

När alla har lagt platsen så är det bara att vänta på sin tur att starta o den tiden använder man till att värma upp sin hund. Har man startnr 1 o det bara är en platsläggning så ber man om tid att värma o då brukar man få några minuter.

Sen får man hålla lite koll  på vilken hund som är före ens själv så att man vet när man ska in. När det börjar vara dags för en o gå in. Så ställer man sej UTANFÖR planen o väntar på att TL ska ropa in ens nr. Där så blir man hänvisad till en punkt/plats/kon o där börjar linförigheten. Ifall inte domaren vill ha tandvisningen först. Då går man dit TL pekar.

Följ TLs instruktioner o HA KUL.

Själv brukar jag om jag är tävlingsledare o ser att ett ekipage är nervöst börja med att säga " o så andas vi"

På plan lyssna på tävlingsledaren den är din vägvisare under hela tiden du är inne på plan.

Efter man tävlat så väntar man på resultat o prisutdelning. Då kan man även fråga domaren om det är något domslut man undrar över.

Ut o tävla det är jätteroligt men glöm inte att andas o ha kul. Det är samma hund du har med dej hem som du åkte dit med. Hur det än gott på tävlingen.

LYCKA TILL!!

SmileyMalin
0

Jag tävlar agility och freestyle så undrar du nåt om såna tävlingar så svarar jag gärna på frågor :-)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.