Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 3068 ggr
Kelin
0

Fotgående, inkallning

Har en liten phalene hane.. Han går långt ifrån och långt bak i fotgåendet, om han sedan går 3-4 steg super snyggt. Byter han alltid till work, men där går han helt perfekt! Han går tajt och har bogen vid mitt ben. Work är den position jag inte ens tränat på mer än att lära honom går runt och ställa sig där.. Hur ska jag få hon rätt även i fot, försöker klicka så fort han söker sig det, men han låser sig på min vänster sida. Inkallningen är lika dan, på vänster sida vänder han inte runt, sätter sig snett och långt ifrån. Men ibland gör han en OK ingång på höger sidan utan att jag ber honom. Hur ska jag få honom till min vänster istället för höger? Tack på förhand?!

Cahira
0

Testa jobba med targetstick och ingångar med ev tasstarget. Börja från stillastående innan du jobbar på rörelse.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kelin
0

Redan provat! Funkar bra om jag nu skulle stå på knä, men inte när jag står vanligt…

Cahira
0

Utomhus eller inomhus? Funkar ena bättre än andra? Testat ha en musmatta som tasstarget och sätta vid dina fötter och kasta belöningen bort från er så han måste lämna positionen för att få tag i den.. går att leka fram det med en leksak med om man har en leksak som betyder mycket :) Tex en pipleksak som man piper med då han är i rätt position och kasta. :) 

Om man kastar iväg kan man klicka, ge, klicka, ge, klicka, ge och sen kasta iväg alternativt gå därifrån och busa och sedan ställa sig på samma ställe igen och försöka igen. Hoppas du förstår vad jag menar, har huvudvärk så kan inte tänka lika klart som annars (åska i luften)

Kelin
0

Han kommer till mig, men han gör bara halva vändningen.. Vänder 90 grader istället för 180 ;) Ryggen går nästan av när man gång på gång ska böja sig ner ;) när jag står knä har han gjort hela vändningen 3 ggr.. Om jag använder tasstarget kommer han inte göra vändningen utan stå åt de håll som va närmaste vägen ;)

Cahira
0

Klossträning kanske? Bättre bakdelskontroll?

Kelin
0

Han har mycket bra bakdels kontroll.. Kan göra framdelsvändningar och bakdelsvändingar framför mig! Men kan du förklara de med targets.. Förstod ej riktigt..

Cahira
0

Den här killen är lite jobbig att lyssna på men det är en väldigt bra metod. Om du har svårt för engelska kan jag leta fram lite svenska länkar med information och videos eller bilder. :) 

http://www.youtube.com/watch?v=elKsANmYVTI

Kelin
0

Du får väldigt gärna länka lite svenska tips ;) Tack för all hjälp!

Cahira
0

Så lite så :)

Men min youtube verkar inte vilja fungera idag, så sök på klossträning så får du upp några videos :) Du har hunden till att stå på ett föremål (bok, låda, etc) och varje litet steg belönas, även att bara skifta vikt eller lyfta en tass i början. Du kan antingen shejpa det (vänta tills hunden bjuder på beteendet självmant) eller locka med en godis. Om du inte använder klicker kan du säga "bra" eller "ja" eller "yes!" eller liknande istället :) jobba tills du har hunden att snurra ett helt varv åt båda hållen. :) 

Vad gäller tasstarget så är det i princip samma sak, du tränar hunden att sätta framtassarna på en musmatta, postit-lapp, vanligt papper eller liknande. Jag finner musmattor lättast att jobba med inomhus då golv oftast är halkiga och hundarna gillar att den ligger stilla :) Då hunden förstår att den ska stå på targeten du valt ut kan du sätta targeten vid dina fötter och hunden kommer sätta tassarna på den. Om hunden då lär sig snurra på den (klossträningen) så kan du snurra rätt hunden och belöna då hunden är i rätt position :)

Kelin
0

Jag har tränat in front med hjälp av klossträning.. Så hur ska jag få hunden att vända runt istället för att vara mitt emot hela tiden? Haha Saken är ju den att han KAN men bara på höger sida som jag aldrig tränat på..

Cahira
0

genom att ha musmattan (eller vad du använder) vid dina fötter och lär in att fot = den placeringen så kommer det klicka så småningom :) Kom ihåg att belöna då han är rak bara för det är ett helsicke att korrigera snedhet :) Musmattan visar bara "Det är här du ska vara" :) 

Träna bara då ni är stilla, inte förrän hunden vet att fot = vara vid sidan (och sitta, lägg till det då placeringen funkar) börjar du ta några steg. :)

connie98
0

Jag tror nog att för att få hunden i rätt ingång så gäller det nog mest att nöta oh jag skulle nog köra på att visa med handen/kroppen i början och sen förminska då det är stor chans att hunden tittar ner vid ingångar och svängar i fotg… :)