Markering i söket
Ni som kör/har kört sök -
Vad använder ni för markering? Skall eller rulle?
Jag har en hund som är relativt lättskallad och är relativt apporteringsglad. Jag har svårt att ta beslutet på vad han har lättast för. Så vad är era tankar kring markeringarna? Fördelar och nackdelar med båda markeringssätten?
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Vad har du för ras?
Det är ju lite skillnad mellan rullhunden och skallhunden.
Rullhunden speringer tillbaka till stigen och "hämta" föraren medan skallhunden sitter kvar och skäller och föraren får gå på skallet var figgen är.
Varför inte göra en liten test på vad som känns mest narturligt för din hund.
**MVH Cerrolyn
Jag vet hur det går till ;-) Jag har tävlat appellen med annan hund.
Jag lurar mest på vad folk ser för för och nackdelar med de olika markeringarna samt på hur lätt hunden skall ha för skallet för att det skall vara en fungerande markering :)
Unghunden är en Malinois.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Skall markerande hund bör ha ihållande skall o de är väldigt jobbigt att skälla när dom kommit upp i flås o en rulle hund måste ju springa samma sträcka 2 gånger en gång tillbaka till husse o en gång för påviset. Så de är uthållighet mot kondition :)
Jag hade rulle på min rottis som saknade lite mod att stå kvar ensam hos figgen. Min schäfer kommer jag köra rulle på, jag ser inget bekymmer med att hunden ska orka skälla efter att ha sprungit.
Jag brukar låta figurantintresset avgöra. Vill hunden stå kvar ensam så kör jag skallmarkering, har den dragning till mig på stigen så kör jag rulle.
Jag kör beroende på vad som känns bäst för individen. Min tollare har rullmarkering medans min kelpie har skallmarkering.
**Fördelar med skallmarkering:
*** Bra för hundar som inte är så förtjusta i att bära saker
* Sällan problem med blindmarkering, som ofta förekommer i rullmarkering.
Nackdeler med skallmarkering:
* Ständig träning och motivering för att inte förlora skallet
* Lätt till startskall
* Figuranterna ska tränas upp (mina iallafall)
Jag tycker att rullmarkering är lättare att lära in (är inte lika mycket jobb som med skallet, och inte så mycket "petighet"), men jag känner mig ändå mer bekväm med skallmarkering.
Medarbetare på brukshundraser.