Annons:
Etikettagility
Läst 2213 ggr
Telmarun
6/6/17, 12:15 PM

Fortsätta träna agility

Hej! Jag har gått en nybörjarkurs i agility med min hund och vi har gått igenom alla hinderna. Hon (min hund) har blivit van vid alla hinderna och har kört flera banor på träningen osv. Nu så vill jag fortsätta träna med henne under sommaren men tyvärr finns det inga kurser som går. Jag har lite svårt att komma på hur jag ska lägga upp träningen och skulle behöva tips och lite tricks som man kan göra. Är det någon som vet en bra hemsida man kan läsa på eller någon youtube-kanal? En blogg kanske? Eller någon som kan ge tips här? Ett exempel är balanshindret. Hon klarar att gå över det utan problem men nu vill jag att hon ska lära sig att sätta tassen på kontaktfältet. Hur gör jag detta? Och t.ex. Slalom kan hon om jag hjälper henne med lite handrörelser men jag vill att hon ska klara det själv. Hoppas ni förstår vad jag vill få fram och få hjälp med! Tacksam för alla tips :D

Annons:
Tokryck
6/28/17, 7:48 AM
#1

Gå in på klickerklok.se

Hon tränar och tävlar mycket agility och brukar filma. Där finns garanterat information om kontaktfälten. Det du behöver göra är att bestämma dig för om du vill ha running contacts (hunden springer ner utan stopp) eller om den ska stoppa och stå eller stoppa och dutta i marken. Fanny på klickerklok tränar mycket på att hunden ska springa rakt ner. Jag vet att dett är träning just på den delen med hjälp av planka på något annat hinder så du kan koppla isär och bara träna på den delen som gäller men det var länge sedan jag tränade agility så kolla hennes sida :) .

Angående slalom så tränade jag med hjälp av 2x2-metoden. Googla på den. Då lär man hunden att ta slalomet själv. Eller så har kanske din klubb bågar som kan användas.

Upp till toppen
Annons: