Annons:
Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 2539 ggr
Gollums Fru
2016-09-20 21:17

Frikommando och stadga!

Hej! Hur har ni övat upp stadgan i lydnadsmoment med era hundar? Hur lärde ni in frikommando?

Jasa nej saja!

Annons:
Fruset blåbär
2016-11-09 16:59
#1

Alltså jag har bättre stadga på mina hundar när de ska posera för kameran än annars. Men det kanske beror på att jag menar det mer när jag placerar dem för att fotas. Iof upprepar jag stanna och bra stanna några gånger under tiden om det drar ut på tiden, men det brukar gå bra. Jag har successivt byggt upp tiden de klarar av att vänta och numer är det ganska länge de kan posera. Har också när jag tänkt på det aktivt använt handtecken (hel handflata) och jobbar nog på att tta bort den helt.

När vi är klara så använder jag ordet FRI. Det tycker jag funkar för mina och det är inget jag använder annars. 🙂

Tokryck
2016-11-14 07:13
#2

Jag tränade med omvänt lockande (googla, finns filmer och beskrivande text på nätet) och lärde in fri genom att säga det i stadgan och belöna minsta rörelse efter ordet var sagt.

jenmjao
2016-11-29 19:12
#3

Min hund har ju inte kommit upp i tävlingsnivå än, Men stadga och fri brukar jag köra.. Dock är ju fri för mig "ut och spring" eller att vara lös typ.. Yes är mitt "belöningskommando". 
Stadgan övade jag in igenom vänta, Mina hundar väntar på mat, väntar på godis framför dom m.m. Så en grund fanns ju där.
Jag började smått, la en leksak/godis, höll i hunden om det var för hetsigt sa ordet vänta och sedan yes ganska snabbt, Sen började jag leka med leksaker eller kasta dom i backen m.m.
Utvecklar och backar hela tiden efter hunden. Vet inte om jag missuppfattade något nu för jag är så trött.. 😂

Upp till toppen
Annons: