Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2959 ggr
126dagar
2016-07-29 17:28

Träna vuxen hund, tips?!

Har fått en förfrågan om jag vill ta över en kompis tvååriga kelpietik på grund av ändrad att hon varken har tid eller möjlighet att ha hund just nu. Och absolut, jag har både tiden, ekonomin och utrymmet för ytterligare en hund. Hon är en jättefin och trevlig tik att ha och göra med och är väl relativt väluppfostrad sett till vardagslydnaden men utöver att hon går bra i koppel, kan vara ensam hemma, väntar på varsågod och sånt så är hon inte alls tränad i varken bruks eller lydnad. Däremot har min kompis haft henne som en träningskompis inom löpning, skidåkning, cykling och orientering så tiken har väldigt bra kondition och är fint musklad. Nu till min fråga, har ni tips på hur jag ska lägga upp träningen (efter vi lärt känna varandra ordentligt)? Tiken är relativt kontaktsökande men sett till lydnad kan hon inte mer än sitt och ligg… Skulle vilja tävla med henne om jag ska ta över henne. Era bästa tips på att träna en vuxen, otränad, hund tack! :D

Annons:
Fisherling
2016-07-29 17:42
#1

Jag skulle personligen göra samma sak som med en valp. Alltså fokusera på att bygga relation och träna kontakt och inkallning de första veckorna, vänja hunden vid dess nya omgivning och vardag. Köra lite godissök, leka klätterapor i skogen, lära hunden hur man leker och kampar med just en själv ect. Man kan ju alltid smyga in lite lydnadsträning utöver inkallning, men ger man hunden en riktigt rolig och trygg start i dess nya hem vinner man nog mycket på det i längden :)

Tokryck
2016-08-10 13:59
#2

Jag skulle också göra samma sak som med valp. Spontana kontaktövningar, kamplek, träna lite i kampen som spontana ligg och sitt, spåra nybörjarspår osv.

Upp till toppen
Annons: