Annons:
Etikettbruks-sök
Läst 3031 ggr
Fisherling
7/25/16, 4:47 PM

Att börja träna sök.

Jag vill otroligt gärna tävla i bruks med inriktning sök. Inte bara för att det är kul, jag vill verkligen komma någonstans. Jag har försökt läsa mig till så mycket som möjligt och letat grupper att träna med som vet hur man gör. Hittills tränar jag lite löst med hundkompisar och följer de instruktioner jag fick på sommarens kennelläger, men vill gärna ha så mycket tips och metoder som möjligt för att se vad som fungerar bäst för oss.

Hur tränar ni sök? 

Och en annan fråga, hur tränar ni framförgående?

Annons:
Majken!
7/28/16, 10:55 AM
#1

Det gäller för dig att ta kontakt med de mest aktiva sökekipagen på din brukshundklubb, visa intresse och kom med på träningar. Det är det enda sättet som det går att träna grenen på!

Jag lär in markeringen på mig själv separat redan från valpåldern, är noga med avstånd och intensitet eftersom jag har en skallhund. Parallellt med markeringsträning lär jag in systemet för själva söket, många använder trasor och tränar mycket själva men jag föredrar att träna med figuranter istället.

Jag lägger tidigt in markeringarna i skogen eftersom jag inte vill köra hitta-övningar med min skallhund, det allra viktigaste är att hunden har ett stort intresse för sin belöning ute i skogen.

Framförgåendet lär jag in mot pinnar som hunden ska dutta med nosen på, ökar avståndet succesivt.

Upp till toppen
Annons: