Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2464 ggr
Rollo&Sansa
2016-06-11 21:48

Ökad föremålsintresse och vilja

Hej! Det är så att vi ska få hem en Golden på foder.  Tanken är att hon ska bli min kommande tävlingshund. Men det är så svårt att få upp motivationen till att träna med henne. 

Försökt med bollar och sådant men är inte alls kul, godis ja det är ju gott, men inte på det sätt att hon är jätte taggad på att träna för dem, har provat allt från torrfoderkulor till torkad nötlunga och färskfoder. 

Hur har ni gjort för att öka motivationen hos era hundar i träning? 

Vill att hon ska lära sig att leka med mig med en intensivitet. Hon bär gärna på saker men inte så att hon springer efter en boll om jag kastar den.

Annons:
Majken!
2016-06-15 09:40
#1

Jag köper hundar som redan ligger rätt i aktivitet och motivation, där föremålsintresse och kamplust kommer med från start. Det går at träna upp intensitet till viss del, men man kommer alltid få slita med de delarna.

Tokryck
2016-07-05 08:37
#2

Prova måååånga olika leksaker. Golden kan jag tänka mig gillar lite mjukare leksaker, kanske får-eller kaninskinn? Eller så älskar just din hund pipbollar?

Det går att träna upp men som Majken säger så är det ett slitgöra. 

Reta hunden med leksaken, gör den spännande. Smyg iväg med den och visa den lite och sen bort. Den är såååå spännande!  Stoppa inte in den i munnen på hunden. Sluta lek när det är som roligast och lek kort stund, kanske 15 sekunder i början. I början kan jakt av leksaken som du busigt drar på marken vara en bra start mot kamp och lek. Långt snöre på leksaken kan få många hundar att vilja leka, dels för att den är rolig att jaga och dels för att ägaren hamnar längre från hunden. Låt din röst hjälpa dig. Våga vara ljudlig och uppmuntrande. Engagera dig!

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: