Annons:
Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 2265 ggr
[Inaas]
2016-05-29 18:38

Stående under gång

Hej! Hur har ni lärt in stående under gång till KL 1an?  Förklara gärna hela inlärningen från början till slut och ev olika varianter ni har kört på den.

Annons:
Jetaime
2016-05-31 16:42
#1

Är inte själv så bra på att förklara, men brukar finns väldigt bra klipp på youtube där dom går genom steg för steg. Brukar även vara lättare att se det på video än att läsa hur det går till, i text. :)

Tokryck
2016-06-21 09:11
#2

Jag började med att lära in backa. La en godis mellan - lite bakom mina ben och när han hade tagit den backade han och fick ett klick och en ny godis lite bakom mina ben. Efter några gånger gav jag godis framför mig och avvaktade. Fick något steg backa och fortsatte därifrån. Jag var noga med att belöna olika antal steg innan varje klick. Kastade i början mellan benen på honom för att ha tanken kvar medan han tog godisen, kunde ibland belöna för ett backa under tiden han åt. Kastade sen iväg godisen så han sprang fram till mig för att få börja om att backa. Då var det sådant tryck i starten att jag i stället gick över till att klicka/belöna för bakåttrycket i starten på backandet. 

När han gjort det så la jag (tror jag) in kommando stanna i bakåtskjutet och belönade över huvudet så han fick springa och hämta. Det utvecklade sig till ett snyggt stanna som jag sen förde in i att jag gick sakta bakåt, när han började backa klickade jag/belönade och så fick han springa och hämta godisen och sen börja om. När han reagerade bra med rätt tryck i stanna när jag gick baklänges (med hunden gående framför mig, in mot vänstra sidan kunde jag vända upp mitt i en övning och säga stanna och belöna fort med att kasta godis bakåt.

Vi hade mycket snygga ställanden. Jag hade inga hjälper att träna bort och tanken var hela tiden bakåt, stanna fort för godisen kommer.

Changrila
2016-07-01 21:40
#3

Jag började med att lära in att stå på kommando, med hunden bredvid mig. Sedan har jag helt enkelt gjort det svårare och svårare, sagt "stå" när jag går långsamt och sedan går jag snabbare och snabbare allt eftersom det fungarar bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: