Annons:
Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 2012 ggr
Synamo
2015-09-07 16:01

Fotgående

Hej alla!

Jag har en valp på ca 5 månader som jag försöker lära att gå fot. Min tanke var att börja med ingången och sedan har jag jobbat på de andra delarna separat. Jag har kört kloss-varianten. Funkar jättebra. Kommer in fint, hade problem ett tag att hon inte gick helt in men det löste sig med rätt belöningsplacering, hon kan även följa fint efter mig på klossen. Problemet är nu att jobba bort denna satans kloss.

Jag hade en tjockare bok i början och började med att sänka "volymen" istället för att ta bort klossen helt. Nu kan jag ha ett vykort och det duger som kloss men så fort jag försöker ta bort den så gör hon en repetition och sedan är hon helt borta. Jag misstänker att jag skulle tagit börja träna bort den redan från början istället för att göra mindre "klossar", har väl antagligen blivit mer befäst. Dessutom så blir hon lätt frustrerad och går då upp i skall så kan inte vänta ut henne heller. 

Har någon några tips på hur jag ska lösa det här? Borde jag byta inlärningsteknik helt? Fortsätta traggla? Skulle uppskatta om ni kunnat hjälpa mig bygga upp en bra plan för hur vi ska jobba för just nu blir jag bara extremt irriterad och det är absolut inte bra för träningen heller.

Annons:
AnneN
2015-09-09 21:50
#1

Testat att göra vykortet mindre och mindre för att tillslut vara helt borta?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Joyous
2015-09-11 06:54
#2

Flyttar hon runt på klossen även om du står helt stilla eller behöver hon din hjälp att du rör dig? Hur svårt har du gjort det när du tagit bort klossen? Om du först kör några repetioner med kloss, tar bort klossen och sen ställer dig så att det räcker att hon tar något steg för att hamna vid sidan, blir hon ändå frustrerad?

Synamo
2015-09-13 19:55
#3

#1 funderat på det men känns inte som att det skulle göra någon större skillnad, är inte säker på varför. Men funkar inget annat så blir det väl det man får testa tillsut :)

#2 hon flyttar runt helt själv och kan kom in från ett avstånd och gå in i utgångsposition utan hjälper(Bortsett från klossen då 🤐). Hon kan göra det från de flesta håll men är säkrast framifrån så har börjat träningen där. När jag testat att tagit bort den så har jag gjort 2-3 gånger med och sedan tagit bort. (Kastar iväg godisen så att det blir naturligt för henne att komma tillbaka och ställa sig) Första gången gör hon det men sedan så är det inte lika självklart längre. Har testat att varva med att köra 2 gånger med och en gång utan och sedan tagit 1 gång med och en gång utan,  har sedan fortsatt så och försökt minska gångerna med kloss och ökat det med kloss. Men har inte hjälpt särskilt mkt :(

EDIT: Hon börjar gå upp i frustration vid andra försöket men börjar inte skälla förrän hon verkligen inte fattar. Vilket kan innebär att hon gjort det 1-2 ggr men sedan går det inte mer. 

Kan det vara så att hon fattar men tycker att det blir tjatigt + att belöningen inte räcker?

Joyous
2015-09-13 20:52
#4

Har hon lätt för att bli frustrerad så skulle jag köra riktigt korta pass. Börjat med några repetioner med kloss, kört en lyckad utan kloss och belönat med lek (om hon tycker om det) så att hon får en liten lekpaus. Jag skulle även minska på kraven lite när klossen väl är borta. Exempelvis ställa mig nästan i utgångsposition så att det räcker att hon flyttar tassarna ytterst lite, alltså jag skulle inte kräva en hel ingång. Jag ska klura lite till och se om jag kan komma med mer tips. Det är svårt när man inte ser hunden jobbar!

Joyous
2015-09-14 08:10
#5

Jag tittade på en video när jag klosstränar Humla. På slutet använde jag mig av ett platt lock som fick ligga kvar på golvet. Vi körde lite förflyttningar vid locket och sedan flyttade jag mig succesivt bort från locket. Hon var så inne i sina stegförflyttningar så hon verkade inte ens märka att hon inte längre jobbade med klossen :)

Majken!
2015-09-24 17:53
#6

Filma hunden när ni tränar och se om du kan se vad det är som brister.

Annons:
Upp till toppen
Annons: