Annons:
Etikettövrigt
Läst 3673 ggr
[.Victoria.]
7/4/15, 12:20 PM

Ska jag kastrera??

Hej! Har en tik som jag tränar agility med och vi ställer in oss på tävling nästa år när hon är 18 månader. Jag hade från början tänkt kastrera eftersom hon inte ska avlas på och man kan tävla året om utan att behöva tänka på löp, men är det verkligen bäst för hunden? Kommer hon att bete sig annorlunda, bli mindre träningsvillig? Hon har Inga problem vid löp, förutom att hon luktar lite mer och kan fastna vid fläckar. Kan verkligen inte bestämma mig och vill gärna höra hur ni har gjort.

Annons:
Vizzla
7/6/15, 10:03 PM
#1

Jag hade inte kastrerat en annars fullt frisk hund. Våra är kastrerade (hanar) av medicinska skäl på inrådan av veterinär. Ja de kan ändra sig i beteenden, vår ena hane är "slöare" än tidigare och inte lika kvick att lära sig som tidigare. Men han tycker ändå om när vi tränar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

crimson
8/3/15, 9:40 PM
#2

Min tik blev mycket piggare när hon blev kastrerad. Dessutom så minskar risken rejält för juvertumörer och livmodersinflammation. 4 av 5 okastrerade tikar drabbas av livmodersinflammation.

Jag är för kastration. Jag ser det som friskvård, förebyggande. Har bara träffat kastrater som mått bättre efter kastration, men det finns såklart risk att det inte blir så för dig. En grej är ju att de har lättare att gå upp i vikt efter kastration, men det är ju bara att minska dagsgivan mat så löser det sig.

Ibland får kastrerade hundar problem med fällning(ifall det är en fällras), och då är det bara att hjälpa hunden med fällningen genom att borsta hunden oftare och/eller ge den något extra bad här och där(rekommenderar furminator schampot, funkat bra för alla våra hundar).

I slutändan är det ett beslut som du själv måste ta, men jag rekommenderar att du pratar med veterinär(helst fler, de kan vara partiska åt båda håll) och pratar igenom det hela. De veterinärer jag pratat med om kastration har varit väldigt noga med att man förstår risker osv.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Karolina-H
9/1/15, 2:07 PM
#3

Jag tycker inte du ska kastrera en i övrigt frisk tik. Det finns många negativa sidor med kastrering som många inte tar upp. Tiken får lättare att gå upp i vikt, kan få sämre päls som tovar och inte går att ha lång, kan bli slöare och mer omotiverad och 20% av alla tikar blir urininkontinenta.

Jag var tvungen att kastrera min tik av medicinska skäl och hon är i dagsläget urininkontinent som inte går att medicinera bort, går jätte lätt upp i vikt trots hög motionering och dietfoder i väldigt små mängder, går inte ha lång päls på och har blivit förändrad i sitt sätt mot innan till det negativa.

Nu måste inte din tik bli drabbad av allt detta men risken finns och då är det värt att tänka över om det verkligen är värt att slippa löpen och få allt detta istället.

Codeavalone.blogg.se

Forjoy
9/21/15, 10:16 PM
#4

Kan tillägga att agility får du tävla i oavsett om tiken löper :)

Julia Samson, 08 KaninhopparTeam

http://forjoy.weebly.com

hemul
10/8/15, 3:49 PM
#5

Varför har livmoderinflammation blivit så vanligt? Hörde knappt talas om det förr.

LuLeLo
10/8/15, 9:09 PM
#6

Källa på att 80 % av alla okastrerade tikar drabbas av livmodersinflammation #2 ?

Tass Josephine

Annons:
LuLeLo
10/11/15, 8:44 AM
#8

#7 Tyckte det lät lite mycket 😉. Tack för källhänvisningen!

Tass Josephine

hemul
10/12/15, 4:21 AM
#9

Jamen det är ju ändå mycket.

crimson
10/12/15, 5:36 PM
#10

#9 Jo, det är förjäkligt, faktiskt. Jag har ingen aning om varför det är så, men jag skulle gissa att det har med dagens avel att göra. Det är ju verkligen inte rätt att hunden ska behöva riskera att bli jättesjuk om en inte opererar på den, liksom!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Changrila
10/13/15, 11:15 PM
#11

Kom också ihåg att det där med livmoderinflammation till viss del är genetiskt. I vissa raser får "alla" tikar livmoderinflammation och i andra raser får knappt någon tik det. Är ens hund av en ras där det är väldigt vanligt, ja då kan det vara klokt att kastrera, i övrigt fall lär riskerna med kastrationen märkas mer än eventuella fördelar med kastrerad tik.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
10/18/15, 5:28 AM
#12

Jaha, det var intressant! Vet du på rak arm några raser där det är vanligt?

rrrrrrr. rrrrr
11/5/15, 5:28 PM
#13

Hej ! Du har valt fel kön ! Varför skaffar man en tik om man funderar på att kastrera ?

Annons:
Jaxination
11/6/15, 12:55 PM
#14

Kastrera inte hunden som förövrigt mår bra och är fullt frisk håller jag med om!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Upp till toppen
Annons: