Annons:
Etikettövrigt
Läst 2443 ggr
Mildamatilda123
5/3/15, 2:41 PM

Hjälp vid hundmöten

Hej! Jag vill ha lite tips på en hund som är jättetrevlig och social men reserverad mot nya människor och djur. Han är i spökåldern, han är 10 månader och nykommen till oss. För det första undrar jag hur länge spökåldern brukar hålla i sig? Hur var era hundar när de var i spökåldern? Vid två tillfällen har han skällt på människor inne i huset när de har kommit oväntat. Tex en kompis ringde på dörren, och när vi satt i mitt rum och en familjemedlem försiktigt kom in. Det resulterade i mycket skällande (och för en inte så hundvan familjemedlem blir man såklart frågade och lite rädd för anledningen) men jag tror det beror på osäkerhet. Vad ska man göra i den situationen? Det vi gjorde var att sätta sig ner och låta honom hälsa (om han vill) och känna sig trygg) sedan var det inga problem men frågan är bara hur man ska göra och om man ska säga till honom eller hur man ska göra? Andra situationen jag behöver hjälp med är samma reaktion men vid vissa hundmöten. Har en väldigt kunnig hundkompis som hjälpt mig hitta rätt och har läst av honom som en väldigt trevlig hund. Inget agg i honom. Men sedan är ju inte alla människor bra på att ge tips i situationen. Som Hästmänniska är man så van med någon som tillrättavisar problemen direkt. Det som hände vid två hundmöten var att han först var väldigt nyfiken och sedan börjades det skällas (med glad svans) och han drar i kopplet - vad gör ni här? Gissar på att det bara är att öva på kontakten och att han ska intressera sig på mig. Men hur hanterar ni situationen om problemet redan uppstått? Dvs att hunden drar i kopplet och skäller. Det jobbiga är ju om folk tror att han är aggressiv vilket han inte är. Sedan har jag träffat fler hundar som han inte änns brytt sig om och bara varit nyfiken på. Om jag kopplar ihop tillfällena har fler skall kommit när det kommer något oväntat. Tex när vi gick utanför dörren var det en hund som precis gick förbi huset och han började skälla. Kan detta vara en del i spökåldern eller vad säger ni? Jag vill få bort detta så det inte blir ett beteende som finns kvar. :-) Han är van vid andra hundar men han har bott på landet så självklart får vi träna men frågan är bara hur. Tacksam för tips :-)

Annons:
[.Victoria.]
7/8/15, 9:21 PM
#1

Hej! Min hund är likadan med hon skäller bara på långt håll. Om det kommer fram n hoppig hund blir hon jätterädd och springer därifrån, hon är mycket låg I rang.

På långt håll har vi tränat in att hon ska gå fot när det komer en hund, har du prövat att ta något gott som köttfärs och försöka få kontakt när han skäller? Det har funkat för mig. Tycker också att du ska ha hunden lös vid hundmöten så att han inte blir så trängd. Hoppas det går bra!

Upp till toppen
Annons: